May 11, 2024
2025年度東京大学大学院学際情報学府入試説明会のお知らせOrientation for the Entrance Examination of the Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, the University of Tokyo
日時:2024年5月11日(土)13:30 – 16:30
場所:東京大学本郷キャンパス・情報学環福武ホール地下2階ラーニングシアター
申込:不要、入場無料
主催:東京大学大学院情報学環
東京大学大学院学際情報学府は、情報・メディア・コミュニケーションに関する高度で総合的な教育を行う新しいタイプの大学院です。研究組織である情報学環と密接に連携しながら、文理の垣根を越えて情報学のフロンティアを切り拓く先端的研究者・表現者の育成を行っています。
本説明会ではその全体像を教員、事務職員、現役院生が一緒になって説明します。アクチュアルな問題意識を持ち、未来を切り開きたいと考えている大学生の皆さん、実務経験を見つめ直し、深く学んでみたいという社会人の方々を始め、多くの方々に是非ご参加いただければと思います。ご来場をお待ちしています。
プログラム:
13:00 開場
13:30-13:50 学際情報学府・情報学環 全体説明
(学環・学府長、専攻長より)
学環・学府全体の教育研究方針を、学府長、専攻長から説明します。
13:50-14:30 学環・学府 各コース紹介
(各コース長より)
今回の説明会の対象となる、社会情報学、文化・人間情報学、先端表現情報学、総合分析情報学、生物統計情報学の5コースの研究教育内容を紹介します。どんな人に来てもらいたいかなど、それぞれのコースから説明します。
14:30-14:50 大学院生のプロフィール&就職・進学情報
(学務チームより)
どんな学科や大学から学生が集まり、いかに学び、どこへ就職し、進学しているか。データを使って説明します。
14:50-15:10 2025年度入試説明
(教員、学務チームより)
入試手続きを説明します。
15:10-15:30 休憩
15:30-16:30 各研究室のブース展示と研究紹介(一部の研究室)
(教職員、現役大学院学生)
教員、スタッフや院生と直接ディスカッションできる時間です。今後実施される各コース別の説明会でも、研究室公開が行われます。
お問い合せ先:東京大学大学院情報学環・学際情報学府 学務チーム
(TEL) 03-5841-8769
(URL) https://www.iii.u-tokyo.ac.jp/
Saturday, May 11, 2024, 13:30-16:30
B2 floor, Fukutake Hall, Hongo Campus
Program
13:00 Opening
13:30-13:50 General Introduction to the III/GSII
(Dean and Head of Department)
The dean and the head of department will explain the overall educational approach of the III/GSII.
13:50-14:30 Introductions to the Graduate Programs
(Program leaders)
Five graduate programs are included in this event: Socio-information and communication studies, Cultural and human information studies, Emerging design and informatics, Applied computer science, and Biostatistics and bioinformatics. The leaders of each program will outline the education and research contents of their respective program and describe the type of students they hope to recruit.
14:30-14:50 Information on Current Students and the Careers of Graduates
(Academic Affairs Division)
In order to give an idea about the character of the existing student body, staff from the Academic Affairs Division will present data on the academic backgrounds and present studies of those currently enrolled, as well as the post-graduation careers of those who have already left and moved on to jobs or further study.
14:50-15:10 Information on the Entrance Examination and Selection Process
(Faculty and Administrative Staff)
Basic information will be given on the application and selection process.
15:10-15:30 Break
15:30-16:30 Individual Faculty Exhibition Booths and Introductions
(Faculty and Current Students)
Participants will have the opportunity to meet and discuss directly with faculty members, currently enrolled students and staff in each laboratory and graduate program.