東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

May 27, 2024

レポート:ミライ世代と読む戦中写真 ―データを紡いで平和につなぐ―Report of Reading Wartime Photographs with the Future Generation: Weaving Data and Connecting to Peace

毎日新聞社のカメラマンが戦時中に撮影した「毎日戦中写真」を、最新のテクノロジーを使って紹介するイベント「ミライ世代と読む戦中写真 ―データを紡いで平和につなぐ―」が3月31日、東京大学情報学環・福武ホールで開催されました。

「戦争と動物」をテーマに渡邉研究室が制作したデジタル作品の発表のほか、会場で撮影した自分のアバターが戦争写真の中を歩く「戦災VR」などの体験コーナーも設けられ、小学生ら約180人が参加しました。

シンポジウムでは、「戦災VR」を開発した小松尚平さん(渡邉研D3)が「デジタル技術を用いることにより、人々が過去のできごとに興味をもつきっかけとなれば」と、3Dコンテンツの仕組みや可能性について説明した後、冨田萌衣さん(教養学部2年)が戦争に駆り出された動物の墓(作品)を、同2年生の岡野明莉さん(同)が「戦争と犬」をテーマに、GISを使って「毎日戦中写真」をデジタルアース上に配置したストーリーマップ(作品)を発表しました。

会場の小学生からは「なぜ戦争に動物を駆り出したのですか。反対意見はなかったのですか」「戦争をなくすには、どうしたらいいですか」などの質問がありました。

曹好さん(渡邉研M1)が戦争中の写真から切り出したパーツを使い平和の絵を描くことで平和について考えるワークショップ「平和のかけら」にも、多くの小学生が参加しました。曹さんの「平和ってなんですか」との問いかけに、子どもたちは「すべての人が自由になること」「みんなが笑顔でいられること」などと答えていました。

毎日戦中写真」は日中戦争から太平洋戦争にかけて中国や東南アジアなど海外で撮影された約6万枚の写真群で、終戦直後に戦争責任の追及を危惧した軍部の焼却命令に反して保管されてきました。毎日新聞社、東京大学の渡邉英徳教授(情報学環)、の中村覚助教(史料編纂所)、京都大学の貴志俊彦教授(東南アジア地域研究研究所)による共同研究により、2025年に向けデジタルアーカイブ化を進めるとともに、戦争を直接知らない世代に対して戦争を伝えるコンテンツ制作を目指しています。イベントは、その中間報告会として開かれました。

*学年は開催当時のもの

 

記事:中島みゆき(博士課程)

On March 31, an event titled “Reading Wartime Photographs with the Future Generation: Weaving Data and Connecting to Peace” was held at Fukutake Hall, Interfaculty Initiative in Information Studies, the University of Tokyo. It was attended by 180 elementary school students and their parents.

The purpose of the event was to encourage children to think about war and peace by using digital technology to view items from the collection called “Mainichi Wartime Photographs” taken during the war by photographers from the Mainichi Newspapers. The event consisted of a symposium presenting digital works created by the members of the Watanave Laboratory on the theme of “War and Animals” and a corner where visitors could experience the latest technology, including “War Disaster VR,” enabling them to experience “war damage” by having their avatars walk through wartime photos. In addition, there was a workshop called “Pieces of Peace” where participants drew pictures of peace using parts cut out from photos taken during the war.

At the symposium, Shohei Komatsu (D3*, Watanave Lab), who developed “War Disaster VR,” explained the mechanism and potential of 3D content. He said that he hoped the use of digital technology would trigger people’s interest in past events. Moe Tomita (2nd year*, College of Liberal Arts) presented a story map of graves of animals sent to war(work), and Akari Okano (2nd year*, College of Liberal Arts) presented a story map titled “War and Dogs”(work) which placed photos selected from “Mainichi Wartime Photographs” on the digital earth using GIS. Elementary school students in the audience asked questions such as “Why did they send animals to war? Weren’t there any objections?” and “What can we do to prevent war?” Many of them also participated in the workshop “Pieces of Peace” designed by Hao Cao (M1*, Watanave Lab). When asked, “What is peace?” the children gave answers such as “for all people to be free” and “to have everyone smiling.”

Mainichi Wartime Photographs” is a collection of approximately 60,000 photographs taken overseas between the Sino-Japanese War and the Pacific War, which were preserved in defiance of the military’s order to burn them after the war ended. The Mainichi Newspapers, Professor Hidenori Watanave (Interfaculty Initiative in Information Studies), Assistant Professor Satoru Nakamura (Historiographical Institute) of the University of Tokyo, and Professor Toshihiko Kishi of Kyoto University (Center for Southeast Asian Studies) are collaborating to create a digital archive of this collection by 2025, the 80th anniversary of the war’s end. The content will be used in educational settings to inform young and future generations about the effects of war. This event served as an interim report on this collaborative work.

(* as of the time of the event.)

 

Text: Miyuki Nakajima (Doctoral student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)


主担当教員Associated Faculty Members

教授

渡邉 英徳
  • 文化・人間情報学コース
  • 先端表現情報学コース
  • アジア情報社会コース
  • 情報学環教育部

Professor

WATANAVE, Hidenori
  • Cultural and human information studies course
  • Emerging design and informatics course
  • ITASIA program
  • Undergraduate research student program