June 20, 2024
レポート:Creative Futurists Dialogues 001 『越境的未来共創に向けて』(越境的未来共創社会連携講座 Creative Futurists Initiative)Report of "Creative Futurists Dialogues 001: Toward Cross-border Future Co-creation" (Creative Futurists Initiative)
2024年4月23日、東京大学本郷キャンパスの工学部2号館9階92B教室にて、越境的未来共創社会連携講座Creative Futurists Initiativeによる第1回トークイベントとして、Creative Futurists Dialogues 001 『越境的未来共創に向けて』が開催されました。
Creative Futurists Initiativeは2023年12月より設置された社会連携講座です。、この講座では、批評分析的アプローチとアート・デザイン・⼯学を通じた創造的アプローチの両立によって社会課題の問題提起・課題解決を目指し、大学院学際情報学府を中心とした学生とソニーグループ株式会社の社員が実践的な研究活動の展開に取り組んでいます。初回である本トークイベントでは、担当教員の筧康明教授による講演とソニーグループ株式会社の戸村朝子氏をモデレータに迎えた対話を通し、分野を超えたコラボレーションによる価値創造と越境的未来共創を導く人材像について共有いただいた上で、参加者同士の交流と質疑が行われました。
講演の中では、筧教授のこれまでに経験したコラボレーションを通した価値創造の事例が紹介されました。フードアーティストである諏訪綾子氏、サウンドアーティストevala氏との共創による「Journey on the Tongue」では、飴のようなデバイスを口にくわえ、頭の中に振動と音が広がることで「気配を食べる」感覚を得られるインスタレーション作品として、新しい五感との関わり方を提示する体験が作られました。この作品では、異なる個性を持つアーティストたちが互いの同じところと異なるところを話し合いながら感覚を培い、さまざまなプロトタイピングを進め、ピントを合わせる中でまた仲間を増やしていくという過程を通して作品が生まれていったそうです。
また、Ginza Sony Parkでも展示が行われていたAudio Game Centerでは、視覚障害を持つ方々を主な対象としたオーディオゲームを扱ったプロジェクトであり、ホラーゲームやレーシングゲーム、格闘ゲームなどを音を通じてプレイする、画面がないゲームセンターとして体験が提示されました。この中でも、音を違う形で体験するという点から話が始まり、オーディオゲームを作る大学生との出会いから活動が進んだという経験があるそうです。
このように、コラボレーションの中でさらに周りの人を巻き込んで新しい価値を生み出すということがこれまでのプロジェクトでも起こっていたことから、共に創るプロセスの中で生まれる新しい価値に注目していると語っていただきました。
イベントの後半では、分野を越境することに対してさまざまな質問があがりました。なぜ越境することが大事なのか、それが起こりにくいのはなぜかという疑問や、越境するためにどのような態度をとるべきかといった質問が出ました。これに対して、当たり前のものを疑い、今の現状を新しい視点で見ること、そして自覚的にその態度を取ることが必要ではないかという点が、登壇者のお二人に共通して挙げられていました。また、昔のままでいること、同じことを続けることのためには、変わっていくことが重要であるという点にも言及されていました。質疑の中でも、参加者から意見やコメント、新たな質問が出るなど、非常に活発な議論が行われました。
アーティスト自身が当事者性を持ちながら、それぞれの視点で批判的に考え、クリエイティブな活動へと繋げていくことを目的とした本講座ですが、今後の活動が期待されるような非常に議論が弾んだ2時間となりました。異なる分野の専門家や学生が意見を交換する貴重な機会としても、これからのCreative Futurists Initiativeの展開が楽しみです。
記事:香川 舞衣(博士課程)
On April 23, 2024, the first talk event “Creative Futurists Dialogues 001: Toward Cross-border Future Co-creation” was held by the Creative Futurists Initiative, a social cooperative course for cross-border future co-creation, at Room 92B, Building 2, Faculty of Engineering, Hongo Campus, the University of Tokyo.
Creative Futurists Initiative is a social collaboration course established in December 2023. In this course, students mainly from the Graduate School of Interdisciplinary Information Studies and employees of Sony Group Inc. are engaged in the development of practical research activities with the aim of raising and solving social issues through both a critical analytical approach and a creative approach through art, design, and science. The first talk event featured a lecture by the faculty member in charge, Professor Yasuaki Kakehi, and a dialogue moderated by Ms. Asako Tomura of Sony Group Inc. After a talk on value creation through cross-disciplinary collaboration and human resources leading to cross-border future co-creation, participants engaged in dialogue with each other and asked questions of the professor.
In his lecture, Professor Kakehi introduced examples of value creation through collaboration that he had experienced in the past. In “Journey on the Tongue,” co-created with food artist Ayako Suwa and sound artist evala, installation work was created in which a candy-like device was placed in the mouth and vibrations and sounds spread inside the head, giving the sensation of “eating a presence.” In this work, an experience was realized that presented a new way to interact with the senses. For this work, artists with different personalities cultivated their senses by discussing the similarities and differences among their ideas. Thus, the installation came into being through a varied process of prototyping and finding additional collaborators as they honed into a common focus.
The Audio Game Center, which was exhibited at Ginza Sony Park, was a project dealing with audio games primarily for people with visual impairments. It included horror games, racing games, and fighting games played through sound. The experience was presented as an arcade without screens. The activity was given additional impetus by an encounter with a university student who creates audio games. In this way, he said that he is focusing on new value produced in the process of co-creation, since previous projects have also produced new value by involving other people in collaboration.
In the later part of the event, a variety of questions were raised about crossing borders between disciplines. Questions were raised about why it is important to cross borders, why it is difficult to do so, and what kind of attitude one should adopt when doing so. In response to these questions, the two speakers agreed about the need to question what is taken for granted, to look at the current situation from a new perspective, and to adopt this attitude consciously. They also mentioned the importance of change in order to remain the same and retain continuity. During the Q&A session, the discussion was very active, with participants offering their opinions and comments and asking new questions.
This course aims to encourage artists themselves to think critically from their own perspectives and connect them to creative activities while maintaining their own sense of ownership. It turned into a very lively two-hours of discussion with high expectations for future activities. We look forward to the future development of the Creative Futurists Initiative as a valuable opportunity for professionals and students from different fields to exchange ideas.
Text:Mai Kagawa(Doctoral student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)
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主担当教員Associated Faculty Members
教授
筧 康明
- 文化・人間情報学コース
- 先端表現情報学コース
- アジア情報社会コース
Professor
KAKEHI, Yasuaki
- Cultural and human information studies course
- Emerging design and informatics course
- ITASIA program