東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

March 29, 2024

苗村研究室オープンハウス2024レポートNaemura Lab Open House 2024 Report

2024年3月5日、東京大学本郷キャンパス内の工学部2号館9階及び11階で、苗村研究室(以下、苗村研)による最新の研究成果を公開するオープンハウスが開催されました。このイベントでは、学生や教員が手掛けた23件のポスターとデモが3つの部屋で展示され、昨年に続き、オフラインで一般に公開される形式で行われました。

苗村研では、メディアとコンテンツに関わる実世界指向の研究活動に取り組まれています。物理制御(光学設計・回路実装)、情報処理(機械学習・信号処理)、対話設計(行動誘発・情動喚起)などの基盤技術研究に加え、これらの技術に基づき、複合現実感、画像認識、エンタテインメントコンピューティング、多人数調和型情報環境などへ展開する応用研究が行われています。

長年にわたり取り組まれている空中像に関する研究では、机上を移動する複数の空中像を表示するAIR-range Plus、実物体と隣接して動く空中像によるパラパラ漫画PraxinoAIRscope、そして空中像をつくるワークショップで参加者が直面する課題に関する探索的研究などが展示・発表されていました。これらの研究は、苗村研特有の空中像を用いたインタラクティブな体験を生み出されていて、非常に魅力的でした。

実世界指向型の研究においては、氷の特性を利用したゲームコントローラ℃0Buttonや、卓上・壁面・天井を移動する群ロボットcorobos plusなど、他では見られないようなユニークな研究が進められており、大変興味深いものでした。特に℃0Buttonは、氷の冷たさをセンシングすることでゲームコントローラとして機能し、氷の冷たさによって長時間触れることができない、また氷が溶けるとゲームが終了するなど、氷のマテリアルとしての特性をユーザー体験の工夫に取り入れており、非常に素敵でした。

オンラインコミュニケーションを拡張・支援する研究においては、テキストチャットにおけるフォントが人々の印象形成や説得力に与える影響に関する研究、英文テキストチャットでのフォントが感情伝達に及ぼす効果に関する研究、さらに人の表情に応じて字幕映像を出力する仮想カメラをオンライン会議へ応用した研究などが発表されていました。これらの成果は、日常的に利用しているテキストチャットやオンラインミーティングツールにも実用的に応用可能であり、筆者自身もすぐにでも使用したいと感じました。

こうした研究の他にも、東京大学本郷テックガレージや東京大学インクルーシブ工学連携研究機構(RIISE)の価値交換工学、中山未来ファクトリーでの活動紹介もポスターとして展開されていました。

昨年に引き続き、オープンハウスが現地開催され、全ての発表者の方々がポスター発表やデモ展示を通じて、楽しそうに熱心に研究を語られている様子が印象的でした。発表者の方々とのディスカッションが非常に楽しく、時間が経つのを忘れさせるほど充実しており、数日間でも堪能したいと感じた素敵な空間でした。また苗村研の関係者の方々だけでなく、他研究室や企業の方々も多く集まり、苗村研の研究をきっかけに多彩なディスカッションが展開されて、とても楽しく会場全体が非常に盛り上がっていました。2024年度のオープンハウスも非常に楽しみです。筆者自身も来年も伺いたいと思います。

記事:森田崇文(博士課程)

On March 5, 2024, an open house showcasing the latest research achievements of Naemura Laboratory was held on the 9th and 11th floors of Engineering Building No. 2 at the University of Tokyo’s Hongo Campus. At this event, 23 posters and demonstrations crafted by students and faculty were displayed across three rooms, continuing the tradition of holding the event offline and open to the public as was done the previous year.

Naemura Laboratory is engaged in real-world-oriented research related to media and content. This includes foundational technology research in physical control (optical design and circuit implementation), information processing (machine learning and signal processing), and interaction design (behavior induction and emotional arousal), as well as applied research extending to mixed reality, image recognition, entertainment computing, and multi-person harmonious information environments based on these technologies.

Long-standing research on aerial images at Naemura Laboratory includes AIR-range Plus, which displays multiple aerial images moving around on a desk, PraxinoAIRscope, a flip-book of aerial images moving adjacent to real objects, and exploratory studies on the challenges participants face in workshops for creating aerial images. Featuring Naemura Laboratory’s unique interactive experiences with aerial images, this research was exhibited and presented in a very attractive manner.

In the realm of real-world-oriented research, unique studies such as the ℃0Button, a game controller utilizing the properties of ice, and corobos plus, a group of robots moving between tables, walls, and ceilings, are being pursued, presenting intriguing works not seen elsewhere. Particularly impressive was the ℃0Button, which functions as a game controller by sensing the coldness of ice, incorporating the material’s characteristics into the user experience with innovative features such as the inability to touch the ice for extended periods due to its coldness and the game ending when the ice melts.

In research aimed at enhancing and supporting online communication, studies were exhibited and presented on the impact of fonts in text chats on interpersonal impression formation and persuasiveness, the effect of fonts on emotional conveyance in English text chats, and the proposal and application to online meetings of the EmoScribe Camera, a virtual camera that outputs captioned videos according to facial expressions. These results are applicable to text chat tools and online meeting tools we use daily, and the author felt a desire to use them immediately.

In addition to these studies, there were booths introducing activities from the University of Tokyo Hongo Tech Garage, the Research Institute for Inclusive Engineering, Society, and Environment (RIISE), and the Nakayama Future Factory.

Following last year, an on-site open house was held, and it was impressive to see all presenters enthusiastically discussing their poster presentations and demo exhibits. Discussions with the presenters were incredibly enjoyable, making time fly by in what felt like a wonderful space worth savoring for hours. The event was not only attended by members of Naemura Laboratory but also attracted researchers from other labs and companies, leading to a variety of discussions sparked by the research of Naemura Laboratory, creating a lively atmosphere throughout the venue. The author is looking forward to the 2024 open house and plans to visit again next year.

Text: Takafumi Morita (Doctoral Student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)


主担当教員Associated Faculty Members

教授

苗村 健
  • 先端表現情報学コース
  • 情報学環教育部

Professor

NAEMURA, Takeshi
  • Emerging design and informatics course
  • Undergraduate research student program