東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

December 16, 2021

東京大学制作展2021「キョリブレーション」 iii Exhibition 2021 “Kyolibration”

本年度で23回目を迎える東京大学制作展2021「キョリブレーション」を2021年11月19日(金)〜23日(火・祝) の5日間にわたり開催しました。東京大学制作展は、学際情報学府の授業の一環として、コンセプト設定・展示物制作・運営全てを学生主体で行うメディアアートを中心とした展覧会です。7月に行ったプレ展示の東京大学制作展2021Extra「0PUNK」と同じメンバーが、テーマを新たに更なる作品制作・展示に挑みました。

プレ展示に引き続き、今回の本展示もオンラインでの開催となりました。さらに20日(土)には、制作展についてより多くの皆様に関心を持っていただけるよう、オンラインイベント「東京大学制作展 the Live」を実施しました。

イベントの第1部では作品制作者本人が登壇し、作品の裏側や作品にまつわる自身のバックグラウンドについて語り合う座談会を行いました。第2部では、東京大学制作展が持つユニークネスを探るべく、ANB Tokyoディレクターの山峰潤也氏をお招きして、本制作展の講師を務める筧康明先生との特別対談を配信しました。2時間に及ぶ熱い対談の模様は、Youtubeチャンネルにて公開中*です。

本展示も、プレ展示と同様にCOVID-19という社会的制約で変化した世の中に対する捉え方をテーマにしています。「キョリブレーション」とは、「距離」と「キャリブレーション(較正)」を掛け合わせた造語であり、「私とものとの間にはぴったり重なることのない「距離」があり、様々な対象に感じる物理的・心理的な「距離」から、それぞれの個性が浮かび上がる。精度を較正する行為であるキャリブレーションのように、それぞれの「距離」に向き合い、自らの感覚を問い直す。」という想いが込められています。

先生方にご指導いただきながら、どのように自他の「距離」を見つめ直すことができるのか、それぞれの学生が作品と対峙する中で考えて制作を行いました。また、プレ展示での経験を活かし、ご来場いただいた方により楽しんでいただけるよう、オンライン上の展示空間それ自体を一つの作品として作り込み、ユーザーエクスペリエンスにもこだわりました。5日間の展示期間中、2000人を超える方々がご来場くださり、「順番を変えられるのがオンラインならではだと思った」、「作品全体ページが良かった」など展示法に対するコメントや、「普段はあまり意識しないものを知覚・意識させられる作品であった」、「着眼点がおもしろかった」など展示作品に対する感想を寄せてくださいました。

本展示でも、準備から開催まですべてをオンラインで行うという、例年にはない試みとなりましたが、作品との「距離」、鑑賞者との「距離」、制作者同士の「距離」、自分との「距離」を問うことのできる貴重な経験となりました。終わりに、東京大学制作展2021の開催に協力いただいたすべての方々、そしてご来場いただいた皆様に心より感謝申し上げます。

今回の展示の詳細は以下に掲載されています:
公式HP: https://www.iiiexhibition.com/
Twitter: https://twitter.com/iiiexhibition
Facebook: https://www.facebook.com/iiiexhibition/
Instagram: https://www.instagram.com/iiiexhibition/
*YouTube Live: https://youtu.be/cQrEynxYMjY(イベントアーカイブ動画)

記事:市倉 愛子 (修士課程、東京大学制作展広報担当)

The University of Tokyo iii Exhibition 2021 “Kyolibration”, which marks its 23rd anniversary this year, was held for five days from November 19th to 23rd. The iii Exhibition is a media art exhibition where students take the initiative in deciding on the concept, creating the exhibits, and curating the exhibition as part of their studies in the Graduate School of Interdisciplinary Information Studies. Students who had participated in the pre-exhibition “0PUNK” in July continued to take on the challenge of exhibition-making under a new exhibition theme.

The exhibition continued the online exhibition format, the same as the pre-exhibition. An online event “The University of Tokyo iii Exhibition the Live” was held on Nov. 20th to attract more people to the exhibition.

In the first part of the event, the creators of the works took the stage for a discussion about the concepts of their works and their own background related to the works. In the second part, ANB Tokyo Director Junya Yamamine was invited to have a special conversation with Professor Yasuaki Kakehi, the course instructor for the exhibition, to explore the uniqueness of the iii Exhibition. This two-hour-long in-depth conversation is now available on our YouTube channel.*

The theme of both the exhibition and pre-exhibition shows the way we perceive the world-wide change in response to the social constraints of COVID-19. The theme “Kyolibration” conveys the combined meaning of the words “Kyoli”(“distance” in Japanese) and “Calibration”. As the word “Kyoli” refers to the unique overlaps between each of us, our individualities are revealed through the way we perceive the physical and psychological “Kyoli” from various objects. “Kyolibration” contains our intention to compare and reconsider the “Kyoli” around us, just as calibration, the act of comparing measurement values.

With the teachers’ guidance, we keep thinking through the “Kyoli” between ourselves and others during the process of exhibit-making. Also, reflecting on the pre-exhibition’s experience, we have put much emphasis on the online exhibition space itself as one of the exhibits, both to encourage the visitor’s interactivity and to improve the user experience. During the five days of the exhibition, over 2000 people visited the exhibition. Visitors commented on both the exhibition format, such as “I thought the ability to change the sequence was unique to online” as well as “I liked the whole page of the work,” and on the exhibits itself, such as “the works made me perceive and aware of things I was not usually aware of” as well as “the point of view was interesting.”

The whole exhibition making was an unprecedented experiment, as the entire process from preparation to opening was conducted online. However, it has been a valuable experience for us to reflect on the “Kyoli” between each exhibit, between each visitor, between each student, and between each “self”.

In closing, we would like to express our heartfelt gratitude to all who have cooperated in organizing the iii Exhibition 2021, as well as to all the visitors.

The details of this exhibition are attached below:
Official website: https://www.iiiexhibition.com/
Twitter: https://twitter.com/iiiexhibition
Facebook: https://www.facebook.com/iiiexhibition/
Instagram: https://www.instagram.com/iiiexhibition/
*YouTube Live: https://youtu.be/cQrEynxYMjY(Event video archive)

Text: Aiko Ichikura (Master’s student, PR team leader of the iii Exhibition)
Translation: Siyuan Zhang (Master’s student, PR team member of the iii Exhibition)
English proofreading: David Buist (Project senior specialist)


主担当教員Associated Faculty Members

教授

筧 康明
  • 文化・人間情報学コース
  • 先端表現情報学コース
  • アジア情報社会コース

Professor

KAKEHI, Yasuaki
  • Cultural and human information studies course
  • Emerging design and informatics course
  • ITASIA program