東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III/GSII

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December 23, 2024

森村 太一さん(先端表現情報学コース修士課程2年・苗村研究室)らの研究がエンタテインメントコンピューティング2024で企業賞・ティザー優秀賞を受賞しましたResearch led by Mr. Taichi Morimura (second year Master's student in the Emerging Design and Informatics Course, Naemura Laboratory) received the Corporate Award and Teaser Excellence Award at Entertainment Computing 2024.

【受賞日】
2024年9月4日

【氏名 (所属)】
森村 太一(学際情報学府M2)、韓 燦敎(情報学環 特任講師)、 苗村 健(情報学環 教授)

【受賞した賞の名称と簡単な説明】
企業賞(ハ・ン・ド賞)

情報処理学会が開催するシンポジウム、エンタテインメントコンピューティング2024においてスポンサー企業、ハ・ン・ド様に選定していただいた発表1件に送られる賞

ティザー優秀賞

情報処理学会が開催するシンポジウム、エンタテインメントコンピューティング2024において投稿された研究紹介動画のうち優秀な研究発表6件に送られる賞

【受賞された研究・活動について】

森村 太一, 韓 燦教, 苗村 健: “corobos plusにおけるエンタテインメントコンテンツのデザイン”, エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2024論文集, 2024, 505-509 (2024-08-26).

筆者らは以前,卓上・壁面・天井の間を移行する群ロボット”corobos plus”を開発した.本稿ではこれを活用し,ロボットとユーザの関わり方やあそびの観点から,複数の面にまたがる移行がもたらすエンタテインメントコンテンツの可能性を検討した.そのうち,エンタテインメントコンテンツを3つ制作した.1つ目は鬼ごっこであり,ユーザがロボットを直接手に取って自由な面に配置することで,ロボットとインタラクションができる.2つ目はレーシングゲームであり,ユーザがコントローラで操作するロボット自身が,他のロボットに助けられ別の面へ移行するものである.3つ目は小鳥救出作戦であり,ユーザがロボットをコントローラで操作して他のロボットを別の面に移行させるものである.

【森村 太一さんのコメント】

この度、素晴らしい賞をいただけたことを大変光栄に思っております。この場をお借りして、この研究を支えてくださった先生方や研究室のメンバーに心から感謝申し上げます。

学会では多くの皆様にレーシングゲームのデモンストレーションを体験していただき、さまざまな前向きなフィードバックを頂けて大変励みになりました。また、建設的な議論を通じて新たな視点も得ることができ、とても良い刺激を受けました。

現在は、corobos plusの移行能力のさらなる拡張やそれを利用した新たなコンテンツの開発などに取り組んでいます。皆様のご指導と支援を賜りながら、引き続き研究に精進してまいります。

 

Award Date

September 4, 2024

 

Name (Affiliation)

Taichi Morimura (GSII, M2), Changyo Han (Project Lecturer, III), Takeshi Naemura (Professor, III)

 

Name and Brief Description of the Award Received

Corporate Award (h.a.n.d. Award)

Presented to one outstanding research presentation selected by the sponsor company h.a.n.d. at the Entertainment Computing 2024 symposium, organized by the Information Processing Society in Japan.

Teaser Excellence Award

Awarded to six research presentations for their excellent introductory research videos submitted to the Entertainment Computing 2024 symposium.

 

About the Awarded Research/Activity

We previously developed “corobos plus,” a swarm robot system capable of transitioning between tabletops, walls, and ceilings. In this research, we explored the potential of entertainment content utilizing corobos plus, focusing on user interaction and playfulness across multiple surfaces. The research led to the development of three types of entertainment content utilizing corobos plus. The first is a tag game where users interact directly with the robots by picking them up and placing them on various surfaces, enabling seamless interaction across different planes. The second is a racing game in which robots, controlled by users via controllers, transition between surfaces with the assistance of other robots, highlighting collaborative movement. The third is a bird rescue mission where users operate robots using controllers to assist other robots in transitioning to new surfaces.

 

Comment from Mr. Taichi Morimura

I am truly honored to receive these prestigious awards. I would like to express my deepest gratitude to the professors and lab members who have supported this research.

At the conference, many participants experienced the demonstration of the racing game, providing positive feedback and constructive suggestions, which were incredibly inspiring. These discussions also gave me new perspectives and motivation for further research.

Currently, I am working on extending the transition capabilities of corobos plus and developing new applications utilizing these features. With your continued guidance and support, I am committed to advancing my research further.