東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

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November 15, 2022

升井友貴さん(文化・人間情報学コース修士2年・藤本徹研究室)らのチームが「超起業学校スタートアッププログラム」最終ピッチイベントで最優秀賞である超教育賞を受賞しましたTomotaka Masui (2nd-year master's student, Cultural and Human Information Studies Course, Toru Fujimoto Lab.) and his team won the Learning of Tomorrow Award, the top prize, at the final pitch event of the "Inter-academic Entrepreneur School Startup Program"

起業に興味のある全国の学生を対象にした「超起業学校スタートアッププログラム(IESSP)」の成果発表となる最終ピッチイベントが10/1(土)に開催され、升井友貴さん(文化・人間情報学コース修士2年・藤本徹研究室)が所属するチームが最優秀賞である超教育賞を受賞しました。

<ビジネスアイデア> 自己研鑽×ギャンブルという新発想の目標達成アプリ「がんばろっと」

目標達成アプリ「がんばろっと」は、努力すればするほど宝くじに当たりやすくなるサービスです。ダイエットや資格取得といった大人の自己研鑽はモチベーションの維持が難しい。マンツーマン指導は費用が高く、無料のアプリでは強制力が弱く長続きしない。「がんばろっと」は、自己研鑽にギャンブルを組み合わせることで、少額の投資でモチベーションを上げられるのが特徴です。最初に目標と罰金額を設定し、目標を達成するとくじ引きで景品が当たり、失敗すると罰金がクレジットカードから引き落とされます。最終目標だけでなく、小目標として日々のタスクが自動設定される仕組みで、例えば「TOEIC800点」などの目標を設定すると、単語テストや模試などの日々のミッションが提案され、達成するとくじ引き、失敗すると少額の罰金が科されることで、長期的な目標でもモチベーションを継続しやすいように工夫されています。創業期はSNSを活用してダウンロード数を増やし、拡大期はグループ機能やレッスン動画などコンテンツの拡充をする計画です。

〈参考リンク〉
超教育協会プレスリリース
ASCII STARTUP

 

The final pitch event was held on October 1 (Sat) to present the results of the “Inter-academic Entrepreneur School Startup Program (IESSP)” which targets students from across Japan who are interested in entrepreneurship. At the event, Tomotaka Masui (2nd-year master’s student, Cultural and Human Information Studies Course, Toru Fujimoto Lab.) and his team won the top prize, the Learning of Tomorrow Award.

<Business Idea> “Gambarotto”, a goal-achievement app based on a new concept combining self-improvement with gambling

The goal-achieving app “Gambarotto” is a service that makes it easier to win the lottery the more effort you put in. Adult self-improvement such as dieting or acquiring qualifications is difficult to maintain motivation. One-on-one instruction is expensive, and free applications are less compelling and do not last long. Gambarotto” combines self-improvement with gambling, allowing users to motivate themselves with a small investment. A goal and fine amount are set at the beginning, and if the goal is met, a prize is won in a raffle, and if the goal is missed, the fine is deducted from the credit card. The system automatically sets not only the final goal but also daily tasks as sub-goals. For example, if you set a goal such as “get 800 points on TOEIC test,” daily missions such as word tests and mock tests are proposed. If you achieve the goal, you will receive a raffle prize, and if you fail, you will be fined a small amount. The system is designed to make it easy to maintain motivation. In the start-up phase, we plan to increase the number of downloads by utilizing SNS, and then in the expansion phase, we plan to expand content such as group functions and lesson videos.

〈LINKS〉
Press Release from “Learning of Tomorrow
ASCII STARTUP