東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

March 15, 2024

【情報学環教育部】授業紹介「メディア・ジャーナリズム論講義II」Undergraduate Student Research Program class “Lectures in Media and Journalism II”

情報学環教育部は、情報、メディア、コミュニケーション、ジャーナリズムについて学びたい人たちのため、主に学部レベルの教育を行う教育組織です。ここで開講されている数々の授業は、教育部でしか受けることのできないユニークで実践的なものが多く、2023年10月より開講された河原理子特任教授による「メディア・ジャーナリズム論講義Ⅱ」も、その中の一つです。

2020年まで朝日新聞の記者として事件や事故の被害者について取材された河原先生は、地下鉄サリン事件の被害者である高橋シズヱさんとの共著『〈犯罪被害者〉が報道を変える』などを出版されています。授業ではご経験を踏まえて、私たちに事件のことから取材者と取材対象者の関係性、記事の書き方まで伝えていただきました。犯罪被害者の権利をはじめとする取材されたテーマに関することや、取材するということの難しさなど、新たな発見の多い授業でした。

授業の一環として取材から記事の執筆までを実践するため、2023年12月中旬に高橋さんに本郷キャンパスにお越しいただきインタビューを行いました。取材に向けては、事前に受講生で分担をし、地下鉄サリン事件や高橋さんについての調査を行い、みんなで共有しました。取材当日は、高橋さんのお話をお聞きしたのち、受講生から質問をしました。その後その内容を踏まえて、それぞれが約2000字の記事を3週間近くかけて執筆しました。記事を書く際、限られた文字数の中で情報を取捨選択し、記事にするということの難しさを感じました。

その後受講生の書いた記事を授業中に全員で読み、お互いに感想や意見を言い、河原先生からもフィードバックをいただきました。また、高橋さんも記事を読んでくださり、それぞれに対して感想を寄せてくださいました。記事執筆のプロフェッショナルである河原先生と取材対象者である高橋さんの両方からフィードバックをいただくという経験は貴重なものでした。

石崎正文(教育部研究生)

The undergraduate research student program is a unique educational organization within the III that primarily provides undergraduate level education for people who want to study information, media, communication, and journalism. Many of the classes taught in this program include learning through practical activities. One of them is “Lectures in Media and Journalism II” instructed by Prof. Michiko Kawahara.

Having worked as a reporter for the Asahi Shimbun until 2020, Prof. Kawahara has covered victims of crimes and accidents, and co-authored a book with Shizue Takahashi, a family member of a victim of the 1996 Tokyo subway sarin attack. In this class, the professor explained not only the event itself but also the relationship between the interviewer and the interviewee and how to write an article. Prof. Kawahara shared with us many things that she knows from her experience, such as the rights of victims and the difficulties of reporting, from which we gained many new insights.

In mid-December 2023, Shizue Takahashi visited the class on Hongo Campus, providing us with an opportunity to actually practice the techniques of interviewing and article writing taught by the professor. In preparation for the interview, each student conducted preliminary research on the Tokyo subway sarin attack and Ms. Takahashi, the results of which were shared among the students. On the day of the interview, after listening to Ms. Takahashi’s own account of her experiences, the students asked her some questions. Based on the interview, each student wrote an article of about 2000 characters over a period of about three weeks. In writing the article, we experienced the difficulty of choosing information within a limited number of words.

Once the articles were written, all the students read their articles in class and gave their comments and opinions to each other in addition to receiving feedback from the professor. The articles were also shared with Ms. Takahashi, who gave her feedback on each article. It was a valuable experience to receive feedback from both Prof. Kawahara and Ms. Takahashi.

Text: Masafumi Ishizaki (Undergraduate Research Student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)