東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

April 18, 2023

筧康明研究室「xlab Showcase 2023 “Ways of Uninventing”」展Kakehi Laboratory “xlab Showcase 2023 ‘Ways of Uninventing’”

2023年3月19日(日)-21日(火)、情報学環オープンスタジオにて、筧研究室の「xlab Showcase 2023 “Ways of Uninventing”」展が開催されました。展示会のテーマ「Ways of Unvinenting」には、新規性や利便性だけを追及するアプローチを見直し、従来の発明では捨象されている視点や価値を取り込むテクノロジーやデザイン、生活、表現を考える思考実験や実践の意味が込められています。

会場には、アクチュエータ、センサ、テキスタイル、紙、流体、生物、建築、ARなど幅広い分野から全16作品が展示されました。

展示室に入るとまず、異なる質感や色を持つスプリング状のモジュールが立体的に形状変化する実体ディスプレイに目を惹かれます。続く会場内では、多様な視点から流体の振る舞いに着目した作品が特徴的でした。例えば、電極の図柄上を水滴が移動する作品や、シーソー形状の物体群によるキネティック作品、チューブ内の液体で色彩パターンを構成するインターフェース、気泡によるインスタレーションや色水による動的な立体絵画などが展示されていました。

これらに加え、環境に呼応する機能性糸を織り込む西陣織の作品や、植物を取り巻く自然環境を視聴覚体験できる屋外展示など、生物や自然現象から着想を得ている作品が多く印象的でした。また、3Dプリントソフトセンサの柔らかさを活かしたインタラクティブコンテンツの体験ブースや、紙や衣服の素材特性を活用した作品、形状変化が可能な立体造形物、実空間に音を描くARナビゲーションアプリなども展開されていました。全体として、人々が新たな形で自然やテクノロジーと関わることを促すような展示内容となっていました。

また、会期中には、情報学環福武ホールにて、研究発表会とドミニク・チェン氏をゲストに迎えるトークイベントも開催されました。

筧研究室ではヒューマン・コンピュータ・インタラクション分野の工学研究やメディアアートを軸に、テクノロジーやデザイン、表現に関するアプローチを探究しています。幅広い研究プロトタイプや作品を前に議論が広がる様子は、まさに「Unvinenting」を感じさせ、テクノロジーやアイデアがもたらす新たな価値や影響を考えさせられる場となっていました。

記事:余合彩子(修士課程)

The “xlab Showcase 2023 ‘Ways of Uninventing'” exhibition by Kakehi Laboratory was held at the III Open Studio from March 19 to 21, 2023. The theme “Ways of Uninventing” encompasses thought experiments and practices that reevaluate approaches focused solely on novelty and convenience, integrating technologies, designs, lifestyles, and expressions that incorporate perspectives and values neglected by conventional inventions.

A total of 16 works from various fields, including actuators, sensors, textiles, paper, fluids, biology, architecture, and AR, were exhibited at the venue.

Upon entering the exhibition room, visitors are immediately drawn to a physical display featuring spring-like modules with different textures and colors that transform three-dimensionally. Throughout the venue, there were characteristic works focusing on the behavior of fluids from various perspectives. For example, there were exhibits with water droplets moving on electrode patterns, kinetic works with groups of seesaw-shaped objects, interfaces that construct color patterns with liquids in tubes, installations with bubbles, and dynamic three-dimensional paintings with colored water.

In addition to these, there were many impressive works inspired by biology and natural phenomena, such as Nishijin-ori works incorporating functional threads that respond to the environment, and outdoor exhibits where visitors can experience the natural environment surrounding plants through audiovisuals. Furthermore, there were experience booths for interactive content utilizing the softness of 3D-printed soft sensors, works using the material properties of paper and clothing, three-dimensional objects with shape-changing capabilities, and AR navigation apps that draw sound in real space. Overall, the exhibition encouraged people to engage with nature and technology in new ways.

During the exhibition, a research presentation and a talk event featuring guest speaker Dominique Chen were held at the III Fukutake Hall.

Kakehi Laboratory explores approaches to technology, design, and expression centered on engineering research in the field of human-computer interaction and media art. The wide range of research prototypes and works on display stimulated discussions, evoking the concept of “Uninventing” and serving as a forum for considering the new values and impacts brought about by technology and ideas.

Text: Ayako Yogo (Master’s student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)


主担当教員Associated Faculty Members

教授

筧 康明
  • 文化・人間情報学コース
  • 先端表現情報学コース
  • アジア情報社会コース

Professor

KAKEHI, Yasuaki
  • Cultural and human information studies course
  • Emerging design and informatics course
  • ITASIA program