
September 27, 2024
MEC-UTokyoLab「アート思考によるイノベーション理論の構築プロジェクト」における事業創造ワークショップ体験会の実施The Holding of an Innovation Workshop as part of the MEC-UTokyoLab “Building a Theory of Innovation with Art-thinking” Project
東京大学大学院情報学環と三菱地所は、共同で「アート思考によるイノベーション理論の構築」に関する共同研究を2024年4月に開始しています。これは2022年10月21日に東京大学と三菱地所が産学協創協定を締結し、開始した「MEC-UTokyoLab」の一環として実施しているものです。
本研究ではビジネスアイデアの創出プロセスにおいて、芸術とのどのような関わりが影響を与えるのかを実証的に明らかにする予定であり、特に「デフレーミング」と呼ばれる理論と事業創造の手法を活用し、アートの要素を取り入れた場合の影響を観測・計測することで、アート思考によるイノベーションへの影響を明らかにすることに取り組んでいます。
本研究の一環として、今回はデフレーミングに基づく事業創造ワークショップの体験会を開催しました。今回は、アートを組み込む前段階のワークショップを体験・観察することで、今後アートによって創造性を高め、革新的なアイデア創出力を向上できる点を探ることが目的として実施されました。
体験会には、東京大学の学生や教職員9名と、三菱地所の社員13名の合計22名が参加しました。
参加者の自己紹介に続いて、まずワークショップ前の「創造性テスト」を実施しました。これはワークショップ前後の創造性向上効果を測るためのものです。その後、講師役の高木聡一郎(情報学環教授)による講演と、ワークショップのリードが行われました。ワークショップでは「デフレーミング」の3要素である「分解と組み換え」、「個別最適化」、「個人化」という3つの側面から新規事業のアイデアを発想し、グループディスカッションでアイデアを共有・発展させました。その後参加者全体にアイデアの共有を行いました。最後に事後の創造性テストを行い、ワークショップは終了しました。
東大の学生・教職員と、三菱地所の社員が一緒に、和気あいあいと新しい事業アイデアを練る、貴重な時間となりました。
今後は本格的にこうしたワークショップにアートを組み込んでいく研究を進めていく予定です。
【開催概要】
日 時:2024年8月29日(木) 14:00~17:00
場所名:DMO東京丸の内
記事:高木聡一郎(情報学環・教授)
The University of Tokyo’s Interfaculty Initiative in Information Studies and the Mitsubishi Estate Co., Ltd. began a joint research project on “Building Innovation Theory through Art Thinking” in April 2024. This project is part of “MEC-UTokyoLab,” launched on October 21, 2022, when the University of Tokyo and Mitsubishi Estate signed an industry-academia collaborative agreement.
The aim of the project is to empirically clarify what kind of relationship with the arts has an impact on the process of business idea generation. In particular, by utilizing a theory and business creation method called “deframing,” and by observing and measuring the impact of incorporating elements of the arts, we aim to clarify the impact of artistic thinking on innovation.
As part of this research, we held a business creation workshop based on deframing. The purpose was to experience and observe a workshop in the preliminary stage of incorporating art, and to explore how art can enhance creativity and improve the ability to generate innovative ideas in the future.
A total of 22 people participated in the workshop, including 9 students and faculty members of the University of Tokyo and 13 employees of Mitsubishi Estate.
Following participants’ self-introductions, a pre-workshop “creativity test” was conducted. This was designed to measure the effects of creativity improvement before and after the workshop. This was followed by a lecture by Soichiro Takagi (Professor, Interfaculty Initiative in Information Studies), who served as the workshop leader. In the workshop, participants came up with ideas for new businesses from the three aspects of “deframing,” namely “dissolution and reintegration,” “specific optimization,” and “individualization,” and shared and developed their ideas in group discussions. The ideas were then shared with all participants. The workshop concluded with a post-program creativity test.
It was a valuable time for students and faculty of UTokyo and Mitsubishi Estate employees to work together in a friendly atmosphere to develop new business ideas.
In the future, we plan to conduct a full-scale study incorporating art into these workshops.
Text:Soichiro Takagi(Professor)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)
主担当教員Associated Faculty Members
教授
高木 聡一郎
- 社会情報学コース
- アジア情報社会コース
Professor
TAKAGI, Soichiro
- Socio-information and communication studies course
- ITASIA program