東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

学環・学府とはAbout

学環長のメッセージ Message from the Dean

東京大学大学院 情報学環 学環長・学際情報学府 学府長
田中 秀幸(たなか・ひでゆき)
The Dean of The University of Tokyo III/GSIII
TANAKA, Hideyuki

大学院情報学環・学際情報学府は、情報に関するさまざまな学問領域の融合を通じて教育研究を行う大学院です。2000年に設立され間もなく20周年を迎えようとしていますが、140年以上の伝統ある東京大学では比較的新しい組織です。私たちは、情報学分野の総合的な教育研究を先端的かつダイナミックに推進するために、研究と教育の統合モデルである従来型の研究科とは異なる形態をとっています。具体的には、教員が所属する研究組織である大学院情報学環と学生が所属する教育組織である大学院学際情報学府の分離両立の形態です。そして、情報関連の諸領域をネットワーク的に連携させる横型の組織として有機的に機能することで、いわゆる文系理系の区別を超えた情報分野の学融合に基づいた教育と研究をこれまで進めてきました。

国際的に卓越した教育研究を進める上で学際融合の重要性は一層高まっています。東京大学の理念と具体的方針を示す「東京大学ビジョン2020」においては、「分野融合型の新たな学知を世界に先駆けて創出する」ことがアクションとして掲げられています。学際融合は、その重要性の高まりとともに、従来型の研究科でも進める一般的な取組になってきたのかもしれません。学際融合が一般化する中で、次の学際融合を追究する新たな使命が私たちには課されています。

ここで、学際融合(広義のinterdisciplinary)について、Stember(1991)に基づき簡単に整理します。本論文では、いくつかの段階の学際融合を示します。1つの学問領域に限定されたintradisciplinaryから出発して、それに近い学際融合の段階としてcrossdisciplinaryがあります。他分野の視点をもう一方の学問分野に適用する段階です。次の段階として、1つの事象や論点に複数の学問分野の視点を適用するmultidisciplinary、さらに上の段階で、複数の学問分野を相互依存的に統合する(狭義の)interdisciplinaryに至ります。そして、最高位には、既存の学問分野を超えて新たな学問分野を作り出すtransdisciplinary(超学際融合)があります。

私たちのこれまでの経験に基づけば、既存の組織を前提としてそれらが連携する形態の学際融合では、様々な学問分野の上で研究者が協働するmultidisciplinaryを実現することは可能と考えます。しかし、複数の学問分野を相互依存的に統合するためには、教員や学生といった構成員がより密接に関わりあう必要があります。大学院情報学環・学際情報学府では20年近くにわたり、いわゆる文系理系の異なる学問分野の教員や学生が1つの組織に結集し、日常的に協働を進めてきました。その結果、情報分野の諸学を相互依存的に統合したinterdisciplinaryな教育研究の実現に至っています。教育には一定の時間が必要で、短期間で新たな教育成果をあげることは困難です。大学院情報学環・学際情報学府が既に情報分野でinterdisciplinaryな教育研究を実現し成果を上げていることは、他の追随を許さない優位性にほかなりません。創設20年の節目を間近に迎え、私たちはその優位性を活かし次の段階に挑戦すべき時にあります。それは、広義の学際融合の最高位の段階、transdisciplinary(超学際融合)の実現です。

大学院情報学環・学際情報学府は、2000年の発足以来、学際融合のフロントランナーであり、環境変化に応じた進化を遂げてきました。最近の例をあげれば、第6番目の教育コースとして、2018年4月に生物統計情報学コースが新設されました。医療・健康科学分野のデータ・サイエンティストして重要性の増す生物統計家を育成します。また、比較的新しい大学院として必ずしも十分と言えなかった施設ですが、ご寄附によって、2008年情報学環・福武ホール、2014年情報学環ダイワユビキタス学術研究館、2017年情報学環オープンスタジオなどと自ら充実を図ってきました。このほかにも、長年にわたるソウル国立大学との研究協力や国際通信連合(ITU)アカデミックメンバーなどを通じたグローバルな教育研究ネットワークの構築、自治体や産業界との協力のなど国内ネットワークの充実、政府の多数の審議会委員長・委員等を通じた活動などがあります。このように、大学院情報学環は、情報分野の学際融合を通じて、教育研究のみならず社会的にも多くの貢献をしてきましたし、その取組をさらに発展させています。

情報に関するさまざまな学問領域の融合に関心のある学生の皆さんは、是非、私たちの大学院学際情報学府に入って、多様な教員と一緒に新しい分野の研究に挑戦して下さい。ほかでは得られない素晴らしい時間をお約束します。また、情報分野で新たな研究に取り組みたい研究者やビジネスパーソン、そして、スタートアップや企業、自治体の方々には、是非、私たち大学院情報学環・学際情報学府との協働をお願いします。皆様それぞれのゴールを達成するだけではなく、情報分野の超学際融合を通じて、新しい未来社会の実現をご一緒できれば幸いです。

2018年5月
大学院情報学環・学際情報学府
情報学環長・学際情報学府長
田中 秀幸

Message from the Dean

The III/GSII is a graduate school that fuses together numerous fields of research and education united by the common theme of information. In the context of the University of Tokyo’s more than 140 years of history, the III/GSII is a comparatively new organization founded almost 20 years ago in the year 2000.  In order to break free from some of the constraints of existing university departments and promote a more advanced and dynamic approach to the comprehensive study of information, we have adopted a number of organizational innovations that give the III and GSII a distinctive character unlike any other graduate school. Firstly, the overall structure is divided into two complementary halves: the Interfaculty Initiative in Information Studies (III) and the Graduate School of Interdisciplinary Information Studies (GSII). The III is a research-focused organization composed of faculty members, whereas the GSII is an educational organization composed of graduate students. By linking together the numerous fields related to information in an organic manner, we have created a university-wide horizontal network bringing together fields of research and education on both sides of the traditional divide between natural sciences/engineering and humanities/social sciences.

Interdisciplinary research is playing an increasingly important role in the search for international excellence in education and research. In a recently published action plan called “Vision 2020”, the University of Tokyo announced the action of “creating new, interdisciplinary knowledge that is the first of its kind in the world”. Given this emphasis, even existing university departments may turn their attention to interdisciplinary research. As pioneers of this trend, it is now our task to promote the next phase of interdisciplinary development.

Based on the work of Stember (1991), the process of breaking down barriers between academic disciplines can be characterized in terms of several phases. In the “intradisciplinary” phase, the pursuit of knowledge is confined within a single discipline. This is followed by the “crossdisciplinary” phase, where perspectives from one discipline begin to be applied in other fields. In the following “multidisciplinary” phase, the perspectives of multiple fields of research are applied to a single phenomenon or argument. Progressing further, the “interdisciplinary” phase brings multiple disciplines together in relations of mutual interdependence. The most advanced phase according to this schema is the “transdisciplinary” phase, where new fields of research are created that transcend existing disciplinary divisions.

Prior experience indicates that existing university structures allow researchers from different fields to cooperate as far as the multidisciplinary phase. However, to further integrate disciplines in an interdependent manner, faculty, students and other members of the research community must be allowed to create closer relations. In the III/GSII, researchers and students from different disciplines (including natural sciences, computer science, social sciences and humanities) have successfully formed a common organization and worked together on a daily basis for nearly 20 years. This has resulted in truly interdisciplinary education and research, where the many fields relating to information have become interdependent. The achievements of the III/GSII in the field of interdisciplinary research and education on information are considerable, especially considering how much time the educational process necessarily takes. As our twenty year anniversary approaches, it is now time to build on our achievements to move to the next phase. This will be to achieve the ultimate transdisciplinary phase mentioned above.

Since its founding in the year 2000, the III/GSII has been a front-runner in the development of interdisciplinary research and education. It has continued to develop in response to changes in circumstances. To cite one recent example, a sixth graduate school program, the Biostatistics and Bioinformatics Course, was added in April 2018 in response to the growing need for data scientists in medicine. Another notable development in our history is the addition of several new facilities, made possible by some generous donations. Thanks to the inaugurations of Fukutake Hall in 2008, the Daiwa Ubiquitous Computing Research Building in 2014, and the III Open Studio in 2017. We are also actively developing our international outreach through our long-standing relationship with Seoul National University and academic membership of the International Telecommunications Union (ITU), among other global networking activities. In addition, there is a domestic cooperation network involving relationships with local government and business organizations, and participation in a number of official consultative bodies. Through these various activities, the III/GSII is already making an important social contribution while constantly seeking ways to expand these efforts further.

I would like to invite students interested in information-related research from a diversity of interdisciplinary perspectives to join us and participate in the development of this new knowledge together with our faculty. You can be assured that your time here will be extremely valuable and unlike anything possible elsewhere. I also appeal to researchers, business people, entrepreneurs and local government personnel to join us in mutually beneficial cooperative endeavors. Besides helping each other to achieve our own respective goals, I hope that we can work together to shape the new society of the future.

Dean Hideyuki Tanaka
Interfaculty Initiative in Information Studies
Graduate School of Interdisciplinary Information Studies
May, 2018