November 7, 2025
情報学環教育部座談会:研究生に聞く「教育部の多様性と魅力」The III Undergraduate Research Student Program Roundtable: Students Themselves Talk about the Diversity and Appeal of the Program
情報学環ウェブ&ニューズレター編集部には毎年教育部から学生が参加し、教育部に関する記事を年に数本配信しています。
情報学環教育部は、情報・メディア・コミュニケーション・ジャーナリズムについて学びたい人々のために、東京大学の学生だけでなく、他大学の学生や社会人も集うユニークな教育組織です。
その歴史は長く、1929年(昭和4年)に設立された文学部新聞研究室を起点に、新聞研究所、社会情報研究所、そして現在の教育部へと受け継がれてきました。
教育部は原則として2年間のプログラムですが、恵まれた学習環境から3年、4年と在籍期間を延長して学び続ける人も少なくありません。その魅力を探るべく、2025年8月21日、有志の方々のご協力を得て座談会を開催しました。
参加者のみなさんに改めて御礼申し上げます。(情報学環ウェブ&ニュースレター編集部)
The III Undergraduate Research Student Program is a unique educational program for those wanting to study information, media, communication, and journalism, bringing together not only students from the University of Tokyo, but also students from other universities and working adults.
This program has a long history, beginning with the Department of Journalism Studies in the Faculty of Letters, established in 1929 (Showa 4), and continuing through the Institute of Journalism and Communication Studies, the Institute of Socio-information and Communication Studies (ISICS), and the current Undergraduate Research Student Program at the III.
The III Undergraduate Research Student Program is generally a two-year program, but due to its favorable learning environment, some students extend their enrollment to three or even four years. To explore the appeal of this program, we held a roundtable discussion on August 21, 2025, with the cooperation of volunteers.
We would like to express our sincere gratitude to all who participated. (Website & Newsletter Editorial Team)
[English text will follow the Japanese text]
座談会参加メンバー (学年は2025年11月5日現在):
・佐々木志哉さん(日本大学 法学部 新聞学科 4年)
・園田寛志郎さん(読売新聞写真部カメラマン/社会人学生)
・丹羽美貴さん(東京大学 文科Ⅲ類 2年)
・松川隆史さん(早稲田大学 人間科学部 人間情報科学科 4年)
司会:原田真喜子(特任准教授)
――自己紹介と「教育部に入ったきっかけ」を教えてください。
佐々木さん:本所属の大学の授業で、教育部の授業を書籍化した本の輪読があり、そこから存在を知りました。大学では新聞学を専攻していますが、紙面づくりの実務だけではなく、メディアを学術的に捉える視点を持ちたいと考え参加しました。大学の先輩が教育部に在籍していたことも背中を押してくれました。
園田さん:私は長く新聞の写真記者として働いてきました。90年代以降、紙とウェブの関係やメディアの立ち位置が大きく変化し、写真のアウトプットや役割も激変しました。自分の実務経験を更新し、若い世代と交わりながら「いま写真や新聞報道が社会とどう関わるのか」を問い直したい。それが学び直しの動機です。
丹羽さん:小学生のころから新聞が好きで、中高生の時は新聞社のジュニア記者の活動などもしていました。教育部なら学部生でもメディア論を体系的に学べると知り、参加を決めました。中学2年生の時に私の取材にカメラマンとして園田さんがきてくださり、その後も交流があり、教育部を知りました。教育部は2年生から入れるので、現時点で私が最年少学年です。
松川さん:本所属の専攻は認知心理学で、VRなど新しい技術にも関心があります。大学の中にいると価値観や考え方が似通いがちですが、新しい技術を社会に実装していくには多様な視点が不可欠だと思っています。教育部には東大生だけでなく様々な大学・立場の人が集まっていて、異分野の対話から発想を広げたいと思い参加しました。
――教育部の普段の活動を教えてください。
松川さん:教育部の活動は主に2つ自治会活動と授業があります。自治会活動は、研究室の管理、文化祭の企画運営、そして自主ゼミなど様々な活動があります。私はその中で広報を担当していて、ポスター制作や入学説明会の設計まで自分たちで担うのが特徴です。授業は、メディア論などの講義で学ぶパートと、ドキュメンタリー制作やビジュアル表現など実務家の先生と手を動かす実習パートの両輪で回っています。
――教育部は、本所属と兼任で取り組む場だと思います。2つの学びの場を持つことは大変ではないですか?
佐々木さん:授業は大丈夫です。私の場合はキャンパスも近いので負担にはならないです。でも、自治会の活動が入ると少し大変になることもあります。
丹羽さん:私は駒場キャンパスなので、移動に時間がかかります。授業の履修と会わず、少し大変でした。それでも嫌になることはなく、そこでしか学べないないこともあるし、来年本郷に移って新しい環境が広がるのが楽しみです。
園田さん:若い頃は事件・災害取材で家に帰れないのが日常だったけれども、定年後の今は比較的自由に時間を組めます。授業は夕方から始まるものが多いので、勤務後に来ています。授業以外にも図書館や教育部の仲間との勉強会を活用し、自分の学びを厚くできるという利点もあります。
松川さん:時間的な話以外でも、授業の内容は初心者でも入りやすい設計になっているので、勉強に追われることはないです。実習は課題がありますが、そこはスケジュール調整で頑張っています。授業が夕方なので、移動なども大丈夫でした。
――教育部は多様性が一つの大きな特徴だと伺っています。多様性ゆえの楽しさと難しさ、魅力を教えてください。
園田さん:学年や業界が混ざることで“昭和的な”記者観を相対化できます。老若男女・異分野が同席し、同じ目線で議論できる場は稀有です。実務で染みついた感覚を問い直すのに最適です。昔は新聞メディア出版を目指す学生が多かったですが、今は色々な方向を向いててもがいているっぽい。30人30色。これがとても良いと思っています。教育部には多様な年齢や肩書の人が集まり、現場と学術の往復ができる。自分のこれまでの経験を共有しつつ、分からないことは素直に学ぶ――そんな場に魅力を感じています。
佐々木さん:大変だったことといえば、文化祭しか思いつかないです。私は文化祭で企画責任者を務めたのですが、いろんな人がいるので、文化祭やプロジェクトでは意見が発散しがちです。誰かが“とりまとめ役”になる必要があり、そこが大変でした。でもその分、普段は先生だけでなく学生同士で教え合う文化があり、毎回新しい刺激があり、自分にとってとてもプラスです。
松川さん:本当に多様性ゆえに、いしを投げれば誰かに当たる感じがあります(笑)。でも、向いている先が一緒で、より良い社会を作りたいという思いが一緒なので、そこで議論ができる関係性が築けていて、それで乗り越えていけています。
丹羽さん:難しさ、大変さはまだ入学して半年ということもあり、あまり実感していません。大学の本所属の同年代、同じ関心を持つ人たちだけではなく、社会人や就活を終えた方など色々な方からの具体的なアドバイスが嬉しくて、自分の関心(新聞)に軸足を置きつつ、進路やさまざまなことに対する考え方の幅が広がりました。また、実務的な記事制作だけでなく、「いまの社会における新聞の役割」を考えることに惹かれています。
――活動を通じて得られた価値や考え方、スキルがあれば教えてください。また、教育部での学びが本業に活かされた経験などもあれば教えてください。
佐々木さん:授業だけでは得られない学びが大きいです。社会人とのやりとりが多いので、企画や会議を進める中で稟議の回し方というか、“人を動かす言葉”を知りました。情報社会論とかアイドルとか、授業もとても面白いですが、授業以外でのコミュニケーション、「スマートな生き方」というものを考えられるようになりました。自分は本業が新聞学科なので、ここで学んだことが新聞学科でも活かされて、学科で学んだことがここで活かされて、という感じであまり切り分けて考えていません。
園田さん:人生の先輩的に考えると、教育部にいると人生の引き出しがとても増えます。若い時に、そういったたくさんの引き出しを持てることや経験は羨ましく思います。私のスキルというよりは、若い人との交流、Slackだけでの意思疎通ができる不気味さや不思議さ、デジタルネイティブの人がどう変化してどのような新しいメディアになっていくのかという期待が大きいです。教育部はセカンドプレイスだけど、教育部にいるから本業が大変とかではなく、教育部があるから本業も充実し、活性化される、そういう人が多いと思います。
丹羽さん:まだ入って間もないですが、元々理論的なところを学びたいという気持ちが強かった中でのドストライクな授業「メディアジャーナリズム概論」での学びが自分の考えが深まってよかったです。私は東大新聞の編集長も担っているのですが、やはりコミュニケーションの取り方はすごい参考になります。いろんなバックグラウンドの人が集っていて、全員がフルコミットというわけでもなくて、忙しい人はちょっと抜けたりということもある中で、それでも全員で温かい雰囲気を作れるのはなんでだろうって最近思っています。Slackとかメールとか文字でのやりとりが増えている中で、対面の魅力、息遣いとか目の使い方とか、そういう人の本質を感じることができるようなコミュニケーションを知ることができました。
松川さん:スキルでいうと、みんな本所属がある片手間の中で、やらなきゃいけない仕事がある時に佐々木さんのように何かをやると言ってくれる人がいる、そういう中でのコミュニケーションは学びが多いです。授業では、すごい先生、普段絶対関われないようなかたがゲストで授業をしてくれて、学生のうちに会うことができるのが良いです。そして、私が本所属の卒業論文で使ったVRのアプローチはここで学んだことでした。
――これから挑戦したいことがあれば教えてください。
松川さん:自主ゼミで今、先端テクノロジーの社会実装をテーマにしているのですが、新しい技術を社会に導入するための課題について、いまはテレビ局の制作に携わる方など社会人と一緒に探求を進めています。これからはプロトタイプをつくって、新しいメディアやテクノロジーを作るっていうことをやっていきたいです。
佐々木さん:アカデミアな環境にいる中で、本所属では見られないような視点の研究活動をやりたいです。関谷先生をはじめ、他の大学、他の院生と話せる、刺激をもらえるのがとても良い環境なので、得られた刺激を糧に、本所属のメンバーとも共同して学会発表できるような成果をあげたいです。今良い影響が循環する場所にいるので、活かしていきたいです。
園田さん:紙からデジタルへ移る時代に、写真や新聞がどうなっていくのか、写真の価値・伝え方が更新される中で、メディアが変わっても人づくりは変わらないと思っていて、今新聞記者になりたいって手を上げる人も少ないですが、その中でも若い人を後押しできる存在でありたいです。新聞の写真がどうなるのかというところは、これからも課題です。
丹羽さん:短期的な目標は、学校の外、教育部では色々な課外学習があるので、宿泊研修・福島訪問など学外のフィールドに出る機会を増やしたいと思っています。自分の軸は新聞なので、その自分の関心に社会学的な視点を広げられるような経験を重ねたいです。長期的には、社会学を志したいという中で、新聞にどうやって結びつけていくか、後期課程・大学院で研究を熟成させていきたいと思っています。そのためにも、教育部で自主ゼミを自分で企画したいと思うし、授業内外で勉強会を開いたり、そういうのを動かせる人になりたいと思っていて、他者に自分の考えていることを伝えつつ影響をもらいつつという良い関係を築いていけたらいいなって思っています。
――教育部に関心がある方へのアドバイス・メッセージをお聞かせください。
松川さん:僕は最初の2年は自治会には関わらず、授業中心でも十分に楽しんでいました。でも3年目に自治会に関わらせてもらって、教育部の大きな価値の一つに、自治会があるなと思ったので、ぜひ積極的に参加してほしいと思っています。コロナで一回自治会がなくなってしまって、僕らの上の上の代から徐々に復活させていこうってなって、この勢いを継承させていこうっていう意志がある人が入ってきてくれたら嬉しいです。
丹羽さん:まだ半年しかいないのですが、嫉妬する能力をつけてほしいと思っています。私はここに入って、こんなに素敵で魅力的で考え方がある人がいるんだと思って、良い意味での嫉妬をたくさんしました。そういう人に近づくためには自分がどうなれば良いのか考えたり、自分の弱みを考えたり、いろいろな人に会って羨ましいと思えるような人に出会ってほしいなって思います。
園田さん:教育部では胸はっていろんなことができる、その人が興味を持てばなんでもできる。本当の勉強の場であると思います。ここに来ると、自分のモチベーションが全てというところがあり、フルスロットルでいろんなことができるから「なんで来ないの」というのがあります。周知されていないということもあるでしょうが、これほど廉価で学べるという、広報しすぎると集まりすぎちゃうかな(笑)。いろいろなバックグラウンドがある老若男女、文理融合な人が集まるので人間的に成長できる場、ミニ社会です。実際に社会に出る前に、ミニ社会を体験できます。
園田さん・松川さん:東大生は特に「入らない理由がない」ですよね。毎年やらなきゃいけないこともないし、図書館に行けたり、コモンズに入れたり、単位も難しくなかったり、メリットしかないです。
佐々木さん:言い尽くされた感がありますが、本当にいい場所です。東大生、他大生、社会人、そして、先生。色んな人がいて興味分野も違っていて。メディアに特化した授業、情報に特化した授業、授業の幅も広くて、どんな人にも合う場所と思います。
– みなさんのご意見はこの座談会のレポートでお伝えし、11月14日(2026年度入学)に迫るエントリーの参考にしていただけるようにしたいと思います。
今日はいろんなお話を伺うことができました。ご参加くださりありがとうございました。
企画:ウェブサイト&ニュースレター編集部
構成:柳志旼(博士課程・編集部)松川隆史(教育部・編集部)
構成・和/英訳:原田真喜子(特任准教授)
英語校正:デービッド・ビュースト(特別専門員)
[ENGLISH VERSION]
Roundable participants (Status as of November 5, 2025):
・Yukiya SASAKI(Nihon University College of Law Department of Journalism)
・Kanshiro SONODA(The Yomiuri Shimbun, Japanese Daily, Photo Dept. staff photographer)
・Miki NIWA(University of Tokyo, College of Arts and Sciences Humanities and Social Science Ⅲ)
・Takashi MATSUKAWA(Waseda University, School of Human Sciences)
―― Please introduce yourself and tell us what brought you to the program.
Sasaki: I first learned about the program through a reading group for a book based on its courses. I major in journalism at my home university, but I wanted to develop a more academic perspective on media beyond the practical aspects of newspaper production. I was also encouraged to apply because a senior student at my university had also studied here.
Sonoda: I have worked as a newspaper photojournalist for many years. Since the 1990s, the relationship between print and the web — and the role of media itself — has changed dramatically, as has the role and output of photography. I wanted to update my professional experience, interact with younger generations, and rethink how photography and journalism engage with society today. That’s what motivated me to return to study.
Niwa: I’ve loved newspapers since I was in elementary school and even worked as a junior reporter in junior and high school. I decided to join after learning that the program allows undergraduates to study media theory systematically. When I was in the second year of junior high, Mr. Sonoda came as a photographer to one of my interviews. We stayed in touch, and that’s how I came to know about the program. Students can enroll starting in their second year, so I’m currently the youngest in the program.
Matsukawa: My main field is cognitive psychology, and I’m interested in emerging technologies such as VR. Within a single university, perspectives and values often become homogeneous. But I believe diverse viewpoints are essential for implementing new technologies in society. This program brings together people from various universities and backgrounds, and I joined to broaden my thinking through interdisciplinary dialogue.
―― What are the regular activities of the program?
Matsukawa: There are two main components: student association activities and classes. The student association handles tasks such as managing the lab, organizing cultural festivals, and hosting independent seminars. I’m in charge of public relations, so I help design posters and plan admission briefings — we do it all ourselves. The coursework combines lecture-based classes on topics like media theory, and practical workshops led by professionals.
―― Balancing this program with your main affiliation can be challenging. How do you manage both?
Sasaki: Classes are manageable for me, especially since the campus is nearby. But student association activities can sometimes be demanding.
Niwa: I commute from the Komaba campus, so travel takes time, and class schedules don’t always align, which was tough at first. But I’ve never felt discouraged — there are things I can only learn here, and I’m looking forward to new opportunities when I move to the Hongo campus next year.
Sonoda: When I was younger, covering incidents and disasters meant rarely going home, but now that I’m retired, I can manage my time more freely. Many classes start in the evening, so I attend after work. Beyond classes, I also benefit from the library and study sessions with fellow students.
Matsukawa: Even beyond scheduling, the course content is designed to be accessible to beginners, so I don’t feel overwhelmed. The practical courses have assignments, but I manage them by adjusting my schedule. And because classes are in the evening, commuting isn’t a problem.
―― I’ve heard that diversity is one of the major features of the Undergraduate Research Student Program. What are the joys, challenges, and attractions of this program?
Sonoda: When people of different education levels and fields of work come together, the “Showa-era” view of journalism is thrown into perspective. It’s rare to find a place where people of all ages, genders, and disciplines can come together and discuss things on an equal footing. It’s ideal for reexamining the ingrained perceptions of one’s work. In the past, many students aimed to work in newspaper media and publishing, but now they seem to be struggling in various directions. Thirty people, 30 different personalities. I think this is very good. The Undergraduate Research Student Program brings together people of diverse ages and titles, allowing us to move back and forth between the field and academia. I find this environment appealing—we share our experiences and openly learn things we didn’t know before.
Sasaki: The only difficult experience I can remember is the school festival. I was in charge of planning the school festival, and with so many different people, opinions tended to diverge during festivals and projects. Someone had to act as the “coordinator,” which was difficult. However, on the flip side, there’s a culture where students, not just teachers, teach each other, which provides new inspiration every time, and is a real benefit to me.
Matsukawa: Because of the sheer diversity, it sometimes feels like you could ‘hit someone if you threw a rock’ (laughs). However, we all share the same goal and desire to create a better society, so we’ve built relationships that allow us to discuss things, and that’s how we’ve been able to overcome these challenges.
Niwa: I’ve only been enrolled for about six months, so I haven’t yet experienced the difficulties others mention. I’m grateful for the concrete advice I’ve received not only from people my age and with the same interests as me in the university, but also from a variety of people, including working adults and those who have completed their job hunts. This has broadened my perspective on career paths and various other things, while still focusing on my own interest (newspapers). In addition to practical article writing, I’m also drawn to thinking about the role of newspapers in today’s society.
―― What values, perspectives, or skills have you gained? How has this program influenced your main work?
Sasaki: I’ve learned much more here than I could have ever gained from classes alone. Because I often interact with working professionals, I’ve come to understand how to run projects and meetings — in other words, how to use words that move people. Courses like “Information Society” and even those on pop culture topics like “Idols” are fascinating, but it’s the communication beyond the classroom that has taught me how to think about “smart living.” My main field is journalism, so what I learn here directly informs my journalism studies, and what I study there enriches my experience here — I don’t really draw a line between the two.
Sonoda: From the perspective of someone with more life experience, I feel that being in this program has greatly expanded my “toolbox” for life. I envy younger students for being able to gain such a variety of experiences early on. It’s not so much about developing new skills for me; rather, it’s about the joy — and sometimes the uncanny feeling — of communicating with younger people ,— even if only through Slack — and the anticipation of seeing how digital natives will evolve and what kind of new media they will create. The program is like a second home: it doesn’t make my main work harder — if anything, it enriches and energizes it. I think many people feel the same way.
Niwa: I haven’t been here very long, but one course that was a perfect match for my interests — “Introduction to Media Journalism” — has deepened my thinking significantly. I also serve as editor-in-chief of the University of Tokyo Newspaper, and the communication skills I’ve learned here have been extremely helpful. People from many different backgrounds gather here, and not everyone can fully commit all the time — some step away when they’re busy. Yet, despite that, we’re able to create a warm and supportive atmosphere together. I’ve been thinking about why that is. In an age where communication is increasingly text-based — on Slack, by email, etc. — I’ve come to appreciate the power of face-to-face interaction: the nuances of breathing, eye contact, and other subtle human qualities that you can only sense in person.
Matsukawa: In terms of skills, I’ve learned a lot about communication — especially in situations where everyone has other primary commitments and there’s still work that needs to get done. Having someone like Sasaki-san step up and say, “I’ll do this,” really teaches you about teamwork. In class, we have guest lecturers who are remarkable experts — people we would never normally have a chance to meet — and being able to engage with them as students is invaluable. And the VR approach I used in my graduation thesis actually came from what I learned here.
―― What are some challenges you’d like to take on next?
Matsukawa: In my independent seminar, we’re exploring the social implementation of cutting-edge technologies. Together with professionals such as those involved in TV production, we’re investigating the challenges of introducing new technologies into society. From now on, I want to build prototypes and work on creating new forms of media and technology.
Sasaki: Being in an academic environment, I want to engage in research that offers perspectives not usually seen in my home department. It’s a great environment where I can talk with Professor Sekiya, students from other universities, and other graduate students—it’s very stimulating. I’d like to take those insights back and produce collaborative research outcomes with members of my own department, such as conference presentations. I feel like I’m in a place where good influences circulate, and I want to make the most of that.
Sonoda: As we move from paper to digital, I’m interested in how photography and newspapers will evolve—the value and ways of communicating through photos are changing. Even as media changes, I believe that developing people will always remain important. Fewer young people today say they want to become newspaper journalists, but I want to be someone who can encourage them. The question of how newspaper photography will evolve remains a key issue for me.
Niwa: My short-term goal is to participate more in off-campus activities. The Undergraduate Research Student Program offers many extracurricular learning opportunities—like training camps and study trips to Fukushima—so I want to take advantage of those field experiences. My main focus is newspapers, but I’d like to broaden my perspective with sociological insights through those experiences.
In the long term, since I want to pursue sociology, I want to explore how to connect that with journalism and develop my research in the doctoral program. For that reason, I’d like to organize my own independent seminars within the Undergraduate Research Student Program , hold study groups inside and outside of class, and become someone who can take initiative in such activities. I hope to build good relationships where I can both communicate my ideas and be inspired by others.
―― What advice or message do you have for those interested in joining the Undergraduate Research Student Program?
Matsukawa: For my first two years, I didn’t join the student association but still enjoyed classes a lot. In my third year, however, I got involved in the student association and realized that it was one of the great merits of the Undergraduate Research Student Program. I really hope more people will join actively. During COVID, the association temporarily dissolved, and since then, we’ve been gradually reviving it. It would be great if more people with that same spirit would join and keep the momentum going.
Niwa: I’ve only been here for six months, but I want people to develop what I call the “ability to feel healthily jealous.” When I joined, I met so many wonderful, inspiring people with great ideas. I often felt positively envious—in the best way. I hope others also meet people who make them think, “I want to be like that,” and use that feeling to reflect on their strengths and weaknesses and grow through those encounters.
Sonoda: In the Undergraduate Research Student Program, you can take on anything you’re interested in—it’s truly a place for learning. Your motivation is everything here; you can go full throttle and do so many things. Honestly, I wonder, “Why don’t more people come?” Maybe it’s not well-known, but it’s such an affordable and enriching place to study that might attract too many people if we promoted it too much (laughs). It’s a mini-society where people of all ages and backgrounds—humanities and sciences alike—gather and grow. You can experience society in miniature before entering the real world.
Sonoda & Matsukawa: Especially for University of Tokyo students, there’s really “no reason not to join.” You don’t have to commit to something every year; you can use the library, study in the commons, and the credit requirements aren’t too demanding—it’s all upside.
Sasaki: It may sound repetitive, but it really is a wonderful place. There are University of Tokyo students, students from other universities, working professionals, and professors—all with different interests. The courses specialize in media and information studies, and the variety is broad. I think it’s a place that suits anyone.
– We would like to share your opinions in this roundtable report so that you can use them as a reference for your entries as the November 14, 2025 (Enrollment in 2026) deadline approaches.
Thank you so much for participating today.
Organized by the Website & Newsletter editorial team
Text: Jimmine Yoo(Doctoral Student, Project Staff) Takashi Matsukawa(Undergraduate Research Program Student, Project Staff)
Text & Translation: Makiko Harada (Project Associate Professor)
English proofreading: David Buist (Senior project specialist)
