August 31, 2023
レポート:学環・学府魔改造ワークショップReport: III/GSII MAKAIZO Workshop
「学環・学府という学びのプラットフォームを魔改造する」と題したワークショップが、2023年7月25日(火)〜28日(金)に開講された「文化・人間情報学特論ⅩⅣ」において開催されました。この集中講義は、元情報学環教員で現在、関西大学社会学部教授である水越伸先生によるもので、「メディアとリテラシーの未来」というテーマのもと、コンテンツ、プラットフォーム、インフラストラクチャーのメディアを取り巻く3つの次元について3回のワークショップを行いながら学びを深める授業でした。学環・学府魔改造WSは授業最終日に行われました。
受講生は4〜5人ずつ、4つのグループに別れてそれぞれこれまでの学環・学府の現状を振り返りながら、さまざまなメディアを活用して新たな学環・学府のあり方を考案しました。中には学府の修士課程や博士課程の学生だけではなく、留学生や他研究科の学生などもいて、多様な観点から意見を出し合うことができました。
最終発表ではグループごとに下記のような内容のアイデアをプレゼンしました。コロナ禍を経てコミュニケーションが薄くなった現状を指摘しつつ、学環・学府への愛情のこもった熱い提案が相次ぎました。
・学環・学府の関係者のための「宇宙」をテーマにした新たなSNSサービス
・学環・学府を「編集する」という意味で、授業のカタログなど学環・学府の全体像が一目でわかるような一覧を学生みんなでつくる
・「キッチン(=ラボ)」や「レストラン(=交流の場)」をモチーフに、いまの福武ホールを再編し、研究や交流のアイデアの種を蒔いて育てる空間にする
・メタバースを構築し、研究室ごとに「島」をつくり、研究室内での先生と学生のやりとりだけではなく、他の島に遊びに行く感覚で学生同士/研究室同士のコミュニケーションを増やす
ほかにも、コースを一度全部なくすことや公式ウェブサイトの研究室紹介ページを改編する、教育部やOBOGとの交流の機会を増やすなどさまざまな意見がありました。受講生からは、「脳も身体も汗だくになるくらい楽しく取り組むことができた」(修士課程・岡野純也さん)という声や、「魔改造案を考える過程で自分もその環境を構成する一員であるという思いが一段と強くなった」(修士課程・渡邊優唯さん)といった感想もありました。
学環・学府の公式ウェブサイトやポータルについてもいろんな魔改造案がありましたので、編集部はじめ、今後さらなる学環・学府の発展のためにこれらの意見を大切にしていきたいと思います。
記事・写真:柳 志旼(博士課程・編集部)
A workshop titled “Transforming (MAKAIZO) the III/GSII as a learning platform” was held as part of a four-day intensive course titled “Special Seminars in Cultural and Human Information Studies ⅩⅣ” from July 25th (Tue) to July 28th (Fri), 2023. This intensive course, conducted by Professor Shin Mizukoshi, a former faculty member of the III and currently a professor in the Faculty of Sociology at Kansai University, was designed to deepen learning through three workshops on the three dimensions of media: content, platforms, and infrastructure, under the theme of “The Future of Media and Literacy.” The workshop was held on the final day of the intensive course.
The participants were divided into four groups with 4 or 5 individuals each. Reflecting on the current state of the III/GSII, each group utilized various media to brainstorm new approaches. Among the participants were not only master’s and doctoral students but also international students and students from other research fields, enabling a diverse range of perspectives to be discussed.
During the final presentations, the ideas proposed by each group were as follows. While pointing out the lack of communication due to the impact of the pandemic, they passionately proposed innovative ideas for the III/GSII, with a deep sense of affection for the institution.
・The introduction of a new SNS service with a “cosmic” theme, designed inclusively for III/GSII
・The creation by students of a comprehensive overview representing the entirety of the III/GSII from the perspective of “Editing”, including a course catalog.
・Reimagining the current Fukutake Hall as a space inspired by concepts such as “Kitchen (=Lab)” and “Restaurant (=Place of Communication)”, nurturing an environment where ideas for research and communication can be sown and cultivated.
・Constructing a metaverse with “islands” for each laboratory not only facilitating communication among members of each laboratory, but also allowing users to visit other islands promoting communication throughout the graduate school.
Additionally, there were various other suggestions, such as completely eliminating certain courses, restructuring the lab introduction page on the official website, or increasing communication with the Undergraduate Research Student Program and Alumni.
After finishing the intensive course, Junya Okano, a master’s student, said he enjoyed engaging in the whole process almost to the point of mental and physical exhaustion. Another master’s student, Yui Watanabe, mentioned that the process of brainstorming enhanced her sense of being a member capable of shaping the III/GSII community.
With a variety of innovative suggestions for the official lll/GSII website and portal, the editorial team and others involved would like to value these opinions in the pursuit of further development for the III/GSII.
Text & Photo: Jimmine Yoo (Ph.D. Student/Editorial team)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)