東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III/GSII

研究Research

March 23, 2023

親子でマイクラチャレンジ2023 at 東京大学Minecraft Challenge for Parents and Children 2023 at UTokyo

藤本研究室は3月4日(土)、5日(日)の2日間にわたり株式会社イオンファンタジーとの共催で「親子で楽しむマイクラチャレンジ2023 at 東京大学」を開催しました。本ワークショップは2022年10月に開催した「親子でマイクラチャレンジ2022 at 東京大学」の好評を受け、再度の開催となりました。同社運営のオンラインスクール「ゲームカレッジLv.99(レベルキュウキュウ)」の講師陣によるリアル参加型ワークショップで、同社と当研究室が行っている共同研究プロジェクト「多様なデジタルゲームの遊びを学びに接続する支援プログラムの開発」の研究成果として、多くの子どもに大人気の「マインクラフトの教育版」を使用して実施しました。

今回のワークショップのために、東京大学本郷キャンパスの安田講堂や正門などの建築を特別に製作し、この東京大学のワールドの中で「講師1名と子ども3-4名」を1チームとしてZoomで接続しながらオンラインでチーム毎にレッスンを行い、最後にチーム対抗戦を行いました。参加者の子どもたちがより楽しめるよう主催者と共催者で協力してワークショップをデザインしました。

前回の反省を活かし、子どもが集中しすぎて疲れないようレッスン時間を短縮したり、保護者の方の関わり方について冒頭でアナウンスしたりするなど改善点を盛り込んで実施しました。また、2日目のワークショップは普段Lv.99でマイクラのオンラインレッスンを担当する講師の先生が会場に参加し、操作に慣れない初心者の子どもを手助けしたり、マイクラ経験の長い子どもの建築物がいかに戦略的で難易度の高いものであるかということを保護者の方に解説したりして、対面のコミュニケーションも活発に行われていました。

現在、ワークショップの前後でそれぞれ回答いただいたアンケート結果を分析し、学会等で研究成果を発表する準備を進めています。アンケートでお寄せいただいたご意見を生かし、改善策を盛り込んだワークショップを2023年秋頃に再度開催したいと考えています。
引き続き、藤本研究室の活動にぜひご注目ください。

〈LINK〉
藤本研究室  https://ludixlab.net/

記事・写真:新居佐和子(学術専門職員)

Fujimoto Lab (LudixLab) held the “Minecraft Challenge for Parents and Children 2023 at UTokyo” for two days on March 4 (Sat.) and 5 (Sun.) in collaboration with Aeon Fantasy Co., Ltd. This workshop was held again in response to the popularity of “Minecraft Challenge for Parents and Children 2022 at UTokyo” held in October 2022. It was a participatory workshop conducted by instructors from “GameCollege Lv.99,” an online school operated by Aeon Fantasy Co. and was the result of a joint research project by the company and our laboratory, “Development of support programs to connect diverse digital gameplay to learning.” The workshop was conducted using the educational version of Minecraft, which is very popular among children.

Architectures such as the Yasuda Auditorium and the Main Gate of the Hongo Campus of the University of Tokyo (UTokyo) were specially created for this workshop. In this (virtual) UTokyo world, teams consisting of one instructor and three or four children were connected via Zoom. Each team conducted lessons online, and a competition among the teams was held at the end. The workshop was designed in cooperation with the organizer (LudixLab) and co-organizer (Aeon Fantasy Co., Ltd.) to make it more enjoyable for the children.

Improvements were made based on a review of the previous year’s workshop, such as shortening the lesson time to prevent the children from concentrating too hard and becoming tired, and announcing at the beginning of the workshop how parents can get involved. In the second day’s workshop, an instructor who usually teaches Minecraft online at GameCollege Lv.99 was present at the venue not only to help beginner children who were unfamiliar with the game operation, but also to explain to parents how strategic and challenging the buildings made by the children with experience in playing Minecraft were. With his assistance, the face-to-face communication among children and family members was also very active.

Currently, among other activities, we are analyzing the results of the questionnaires answered before and after the workshop and preparing to present our research findings at academic conferences. We hope to hold another workshop in the fall of 2023, incorporating improvements based on the feedback we received from the questionnaires.
Please keep an eye on the activities of the LudixLab.

〈LINK〉
Fujimoto Lab(LudixLab) https://ludixlab.net/

Text & Photo: Sawako Nii (Project academic specialist)
English proofreading: David Buist (Project senior specialist)


主担当教員Associated Faculty Members

准教授

藤本 徹
  • 文化・人間情報学コース

Associate Professor

FUJIMOTO, Toru
  • Cultural and human information studies course