東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

February 4, 2022

コロナ禍におけるオンライン懇談会の工夫〜Gatherを用いた会話の参入障壁の低減の試み〜An attempt to reduce the barrier to entry into conversations using Gather

新型コロナウイルス感染症の流行が続き、学生が対面でコミュニティを作る機会が制限される状況が続いています。そこで、2022年1月8日(土)にオンライン新年会・懇親会をレトロRPGゲーム風通話アプリケーションのGatherを用いて実施しました。このアプリは、2Dアバターを操作しながら、同じ空間にいても近くの人やプライベートスペースの人とだけ会話ができるなど、距離感を表現できることが特徴です。今回このアプリを用いて企画をするに至ったのにはいくつかの理由があります。

私は、公立高等学校教諭として平日は勤務をしながら大学院に通っています。本来は、2年間の休職をして大学院へ通う予定でしたが、コロナの影響でオンラインでの受講が可能になり、働きながら通うことができています。しかし、平日はもともと大学へは行けず、またオンラインではそもそも対面の機会はなく、学生同士の繋がりを産む機会がなかなか ないと感じていました。

入学後、ゴールデンウィークなどを利用して、2度Zoomでの懇親会を企画しましたが、Zoomでは急に会話に入っていくことのハードルの高さを感じていました。また修士構想発表会にて、同じ問題意識を持たれている2年次の方のご研究からも、「話しかけにいく」ことができる状況と「会話に放り込まれる」状況では、会話のしやすさに差があることを学びました。

その点Gatherは、アバターを利用して、マップを探索しながら会話のスペースに参加「しにいく」ことができるため、上述した障壁を低減できるのではないかと考え、今回の懇親会をこのアプリを使って開きました。実際には、図1のようにマップ上に①〜⑨のプライベートエリアを設置し、会話ができる状況を作りました。また、それ以外のエリアでは、近くにいる人と会話ができることで、ヴァーチャルスペース内部に空間性と距離が生まれているようでした。

今回はSlackで告知しましたが、開催の直前となってしまい、「参加したかったですが日程が合わない」という声も複数いただきました。オミクロン株の出現により、第6波のみならず、第7波が懸念されていますが、今後もオンラインで学生のボトムアップでの交流の場を作っていきたいと考えています。

また、こうした機会に培ったノウハウを実務の現場に持ち帰り、次は私自身の授業実践等と接続していくなど、研究-生活-仕事の接続をしていけたらとも考えています。

記事:徳原拓哉(修士課程)

The ongoing pandemic continues to limit the opportunities for students to build face-to-face communities. In an effort to make up for this situation, we held an experimental online New Year’s party and get-together on Saturday, January 8, using an online communication platform called Gather. The main feature of Gather is that it allows users to experience a sense of distance virtually using 2D avatars and engage in conversations with others located nearby in the same virtual space. There are several reasons why I decided to organize this event using this platform.

I have been attending classes while working full time as a public high school teacher in Kanagawa Prefecture. Originally, I was planning to take a two-year leave of absence to attend graduate school, but thanks to Covid-19, it is possible to take classes online, allowing me to attend classes while working. However, I felt that opportunities were lacking to connect with other students because I could not go to the university on weekdays, and there were no face-to-face opportunities online.

After enrolling in the master’s program at GSII, I took advantage of opportunities such as the Golden Week holiday to plan online get-togethers on two occasions using Zoom, but I felt that the hurdle for sudden entry into conversations was high. In addition, I felt that there was a difference in the ease of conversation between a situation where you can “go talk to someone” and a situation where you are “thrown into a conversation”.

In this regard, I thought that these barriers would be reduced in Gather, which allows users to explore a map using avatars and participate in the conversation space. This is why I decided to try this app. In the actual get-together, we set up private areas (1) to (9) on the map as shown on Fig.1 and created a situation where people could talk. In the other areas, people were able to talk with people nearby, which seemed to create a sense of space and distance inside the virtual space.

As the announcement of this event was made just before it took place, I regret that several people interested in attending were not able to make it because of scheduling issues. With the emergence of the Omicron variant, there are fears about a possible sixth or seventh wave of the pandemic. I would like to continue to provide opportunities for students to interact with each other from the ground up.

In addition, I would like to bring back the know-how cultivated in such a place to the field of practice and connect it with my own classroom practice in order to connect research, life, and work.

Text: Takuya Tokuhara (Masters student)
English Proofreading: David Buist (Project senior specialist)