September 10, 2025
夏休み親子ゲームジャム2025@東京大学 -ボードゲーム作りで創造性を育てよう-Summer Parent-Child Game Jam 2025 @ The University of Tokyo
– Cultivating Creativity through Board Game Design–
2025年8月23日(土)・24日(日)、東京大学本郷キャンパス福武ラーニングスタジオにて「夏休み親子ゲームジャム2025@東京大学」が開催されました。本イベントは藤本徹研究室が主催し、9歳から14歳までの子どもとその保護者、計10組が参加しました。
今回のテーマは「防災」。災害時の協力や資源の活用といった課題をゲームの仕組みに取り入れることを通じて、「日常生活における創造性」(mini-c)を育むことを目指しました。
1日目は、宝石の煌きやキングドミノ、ウボンゴなどの人気ボードゲームを体験し、ゲームデザインの多様な仕組みに触れると同時に、親子や参加者同士の交流を深めました。さらに保護者向けには「創造性を育てるための子どもへの関わり方」に関する講義も行われました。
2日目は、いよいよゲーム制作に挑戦。プロのボードゲームデザイナーや編集者も加わり、アイデアの具体化をサポートしました。試作と改良を繰り返し、最終的に5グループから6つの防災ゲームが完成し、子どもたちの自由な発想と保護者のサポートが融合した作品が発表されました。
参加者からは「プロのデザイナーと作業できて貴重だった」「発想や技術的なこと、メモの取り方など、子どものサポートの仕方も学ぶことが多かった」「自分の作ったゲームを大人が遊んでくれて嬉しかった。また挑戦したい」といった声が寄せられ、会場は熱気と充実感にあふれました。
本イベントは、子どもたちが創造性・協働力・表現力を育み、親子で新しい学びを共有するよい機会になりました。
記事:丹下承子、横山美和(学術専門職員)
The Summer Parent-Child Game Jam 2025 @ The University of Tokyo was held on Saturday, August 23 and Sunday, August 24, 2025, at the Fukutake Learning Studio on the Hongo Campus. Hosted by the Fujimoto Laboratory, the event welcomed 10 child-guardian pairs. The children were aged from 9 to 14.
The theme of this year’s workshop was “Disaster Preparedness.” The workshop aimed to foster “creativity in daily life” by incorporating into game mechanics various challenges, such as cooperation during emergencies and the use of limited resources.
On the first day, participants played popular board games such as Splendor, Kingdomino, and Ubongo. This gave them the chance to explore diverse game design mechanisms while deepening interactions between parents and children as well as among participants. Parents also attended a lecture on “How to Engage with Children to Foster Creativity.”
On the second day, the participants tried their hands at game creation. Professional board game designers and editors joined to support the development of ideas. Through repeated prototyping and refinement, five groups produced six disaster-preparedness games, showcasing the combination of children’s free imagination and parental support.
Comments from the participants included the following: “Working with professional designers was invaluable,” “I learned a lot about supporting children—ideation, technical aspects, even note-taking methods,” and “It was wonderful seeing adults play the games we created. I want to try this again.” The venue was filled with excitement and a strong sense of accomplishment.
This event provided an excellent opportunity for children to nurture creativity, collaboration, and expressive skills, while parents and children shared valuable new learning experiences.
Text: Shoko Tange, Miwa Yokoyama ((Project academic specialist)
English proofreading: David Buist (Project senior specialist)
主担当教員Associated Faculty Members
教授
藤本 徹
- 文化・人間情報学コース
Professor
FUJIMOTO, Toru
- Cultural and human information studies course
