東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

April 25, 2019

平成31年度 東京大学大学院情報学環 教育部 研究生 入学ガイダンスEntrance Guidance for Undergraduate Research Students

4月5日、福武ホールラーニングスタジオにて教育部研究生入学ガイダンスが行われました。2019年度の教育部への入学者は32名でした。はじめに、田中学環長より、今年は情報学環教育部の起源である文学部新聞研究室の設立から90年、新聞研究所となってから70年の節目の年であり、その年に新しい仲間を迎えることができて大変嬉しく思う旨、祝辞の言葉が贈られました。また、教育部の沿革と文理融合したカリキュラム、東大生・他大生・社会人といった多様性のある構成、同窓会活動が活発で強く繋がりがあることなど、教育部の魅力についての紹介がありました。

続いて、丹羽教育部委員長より教育部の沿革、特色、教育部の輩出した多彩なOB・OGについての紹介および、2019年度の科目とシラバスの説明がありました。教育部ではメディアやジャーナリズムを学ぶため、ネットではない紙面の新聞を読んで今自分がタイムラインで見る情報と、新聞とのあいだにどのくらい違いがあるか感じて欲しいといったメッセージがありました。また、色々なことにチャレンジし、有意義な学びの時間を過ごして欲しいと励ましの言葉が贈られました。それぞれの祝辞の言葉に、新入生が真剣に耳を傾けている様子が印象的でした。

その後、会場に列席していた教育部委員の先生方から、自己紹介と研究分野の紹介を兼ねた挨拶とともに、シラバス紹介として、各自の担当する講義が紹介されました。そして最後に、新入生による自己紹介が行われました。各研究生の個性豊かな紹介に会場は盛り上がりを見せていました。

記事:三村伊予(学務チーム)
写真:岩田恭味(学務チーム)
英文翻訳:デイビッド・ビュースト(特任専門員)

On April 5th, entrance guidance for undergraduate research students was held in Fukutake Learning Studio. Thirty-two new students have entered the Undergraduate Research Student Program this year. In his welcome address, Dean Tanaka alluded to the historical background of the program, notably the founding of a research center for journalism studies at the University of Tokyo 90 years ago, and the establishment of the Institute of Journalism and Communication Studies 70 years ago. He also spoke about some of the unique and attractive features of the program, especially its interdisciplinary curriculum, diverse student body and the strong network among current and former students.

A further exposition of the current program was offered by Professor Niwa, who is the present chair of the Undergraduate Research Student Program Committee. He expressed his hope that the new students would develop an understanding of the differences between contemporary digital news media and traditional printed media such as newspapers, besides being open to a diversity of new challenges and enriching learning experiences through their participation in the program.

Other faculty members attending the session then introduced themselves and outlined the curricula of the courses they are going to teach. The session ended with a lively series of self-introductions delivered by each new student.

Text: Iyo Mimura (Academic affairs division)
Photo: Kyomi Iwata (Academic affairs division)
Translation: David Buist (Project senior specialist)