東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

August 9, 2018

学生の国際コミュニケーション能力を向上させる学府の取り組み ― アカデミック・イングリッシュ の授業―An Initiative by the GSII to Promote Students’ International Communication Skills: Courses in Academic English

研究成果の国際発信がますます強調される今、大学院生にもアカデミックな場面での英語による基礎的なコミュニケーション能力が求められるようになりました。それに応じて、学際情報学府では、学術英語の授業を一般の選択科目として12年前から導入しています。

現在、学生の様々なニーズに応えて、4科目が設置されています。コンファレンスプレゼンテーション、学術雑誌の投稿論文、アブストラクトなど、課題は授業ごとに異なります。今回の記事で紹介するのは、その中の一つである Introduction to Academic English という授業です。この授業では、学術英語を今まであまり勉強していない学生を対象に、学術スタイル、文法、文章の構成を基礎から教えます。

最終課題として、学生が一人一人自分の研究分野、または研究テーマを紹介する英語のエッセイを書いてもらいます。修士1年から博士課程までの学生が一緒に同じ授業に参加しているため、色々な文章が出来上がります。過去の研究をまとめる先行研究のレビューを書く学生、これから自分が行いたい研究の計画書を提出する学生、さらに独自の研究成果を世に紹介するアブストラクトを執筆する熟練の学生もいます。そして、学際情報学府の学際性を反映して、研究分野が色々違います。一つのサンプルとして、今年の授業に参加していた学生が提出した最終課題を紹介したいと思います。下記のタイトルのリンクをクリックしていただければ、全文が見られます。ぜひ、学生の成果を見ていただきたいと思います。

学生のエッセイのサンプル
Conference Abstract: Why Do Japanese Publishers Produce “Hate Books”?
Research Proposal: Broadband Trunking Communication
A Review Article About Information Diffusion in Social Media
Previous Research on an AI agent for StarCraft II
Recent Studies Related to the Economic Complexity Index

記事:デイビッド・ビュースト(特任専門員)

With the increasing emphasis on the international communication of research results, it has become necessary for graduate students to master English as a medium of basic academic communication. In response to this, the GSII has offered classes in academic English as part of its general curriculum of elective courses since 2006.

At present, there are four such courses, each designed to cater for different student needs and based around a different central task, such as preparing for a conference presentation or writing an abstract or paper for an academic journal. This article focuses on one of the four courses, taught under the title “Introduction to Academic English”. This class teaches the basics of academic style, grammar and writing structure for students who have little existing experience of studying English for academic purposes.

As a final exercise, each student writes an essay introducing their own topic or field of research. The genre of writing varies depending on what stage the student has reached in his/her academic career. Some write literature reviews on existing research. Others present proposals of the research they plan to conduct in the future, while the most advanced students produce abstracts presenting their own original research findings. There is a very wide range of topics, reflecting the interdisciplinary nature of the GSII. Below is a list of titles of essays written by this year’s students. By clicking on the title it is possible to view the whole text. Please take this opportunity to see what the students in this class have been able to achieve.

A sample of student’s essays (click on the links for the full text)
Conference Abstract: Why Do Japanese Publishers Produce “Hate Books”?
Research Proposal: Broadband Trunking Communication
A Review Article About Information Diffusion in Social Media
Previous Research on an AI agent for StarCraft II
Recent Studies Related to the Economic Complexity Index

Text: David Buist (Project senior specialist)