東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

November 9, 2020

学環20周年記念アンケート:学環って、どんなとこ?2020The III/GSII 20th Anniversary Questionnaire survey: What do you think about the III/GSII?

情報学環・学際情報学府は、今年で20周年を迎えました。それを記念する記事のため、去る8月に、学環・学府の院生・研究生・教職員の皆様に以下のようなアンケートをお願いしました。ご回答いただいた皆様、ありがとうございました。このアンケート、実は10年前、学環10周年の時に実施したアンケートの質問と同じものでした!回答数はちょうど100人。この数字は学環・学府の総意とはいえませんが、ここ10年間何が変わったか、何が変わらなかったかを比較しながらおたのしみいただければ幸いです。

(本記事は、ニューズレター55号の「TOPICS」に載った結果のより詳細なバージョンです。)

※実施期間:2020.7.31~8.15
調査方法:Google Formsによるオンライン調査
※2010年のアンケート結果(ニューズレター31号)

 

◎学環について◎

Q1. あなたのご所属をお選びください

大学院生 66
教職員 26
教育部研究生 5
外国人研究生 3
 
Q2. 学環の長所を一つ挙げてください

1位: 人の多様性、研究の学際性

回答の例:いろんな専門違いの人が集まること / 面白い人が多い / 先生方・学生共に魅力的な人間が多い /「文理融合」 / 研究分野の幅が広いこと / 学際的で多分野の知識を勉強できる

2位: 柔軟性と自由な雰囲気

回答の例:自分の追求したいテーマが中心にあり、そこから研究手法を探せる。まず、研究領域のお作法ありきでない。/ なんでもできる!自由で開かれているような気がする / 雰囲気が硬くない

その他・・・Pleasant staff / 福武ホールを使えるところ / キレッキレなところ / 微かに残る創設時のスピリッツ / 個を尊重できる / 求めればわりと何でも挑戦できる / 東大の中にあって東大らしくないところ

10年前》1位「人・研究の多様性」と、2位「やりたいことができる、拘束が少ない」

 

Q3. 今の学環に足りないものを一つ挙げてください

1位: 学環の内・外との交流や連携、協力の機会

回答の例:他の研究室の様子がわからない/ Lack of events for different majors to mix, especially for international students

2位:(主に大学院生のための)空間や施設

回答の例:研究室ください!!院生がくつろげる場所がない / 院生一人ひとり専用のデスク / トイレが古くてイヤです /新しいトイレ

3位: まとまり、軸

その他・・・社会人学生に対する配慮 / 破壊的なチャレンジ / 見やすいポータルサイト /狂気(≒専門性)、強烈な専門性 / 冒険心と野生の思考 /厳しさ・厳格さ/ 社会的なインパクト

10年前》1位は2020年と同じ。2位: 知名度 3位:歴史

 

Q4. 学環の総合的な満足度を教えてください

平均値:3.65 / 5

10年前》3.685 / 5
◎研究生活について◎

Q1. 実は、最近の情報技術の進化にはついていけていない

はい 51  いいえ 49

10年前》 はい  65 いいえ  35 

 

Q2. 実は、未だに人に学環のことをうまく説明ができない

はい 49 いいえ 51

《10年前》はい  61 いいえ  39

 

Q3. 最も先端的な研究をしていそうなのは?

1位: わからない・判断できない (37)

2位: 暦本研究室

3位: 筧研究室

その他・・・ 越塚研究室、中尾研究室など

10年前》1位 暦本研究室

 

Q4. 最もゼミが楽しそうなのは?

1位: わからない・判断できない (40)

2位: 水越研究室

その他・・・佐倉研究室、暦本研究室、筧研究室

10年前》1位 水越研究室

 

Q5. 最もゼミが怖そうなのは?

1位: わからない・判断できない (59)

2位: 林研究室

3位: 北田研究室

その他・・・ 吉見研究室、山口研究室など

10年前》1位 北田研究室

 

Q6. 最もお金を持っていそうなのは?

1位: わからない・判断できない (41)

2位: 越塚研究室

3位: 中尾研究室、暦本研究室

《10年前》1位 坂村研究室
◎日常生活について◎

Q1. 東大で一番居心地の良い場所は?

1位: 総合図書館

2位: コモンズ

3位: 三四郎池

10年前》コモンズ→ (自分の)研究室→三四郎池・総合図書館の順

 

Q2. 本郷でよく食事をするお店を教えてください (コロナ禍以前)

1位: 学食

2位: 喫茶ルオー、コンビニ

その他・・・蓬溪阁、瀬佐味亭、スタバ、もり川、美味い屋、一番餃子、「お弁当族」etc.

10年前》マクドナルドが1位

 

Q3. 本郷のオススメの飲み屋を教えてください

7人がオススメの「クラフトワークス」を含め、縁(ゆかり)、半、一番餃子、MEGRO、椿山荘、鮒兼、御殿、浅瀬川、明憩、田奈部などの飲み屋の名前が寄せられました。しかしもっとも多かった回答は「普段飲まないので分からない」「まだ1回も本郷に行ったことがないので分からない」でした。また、「昔はあったけど廃店した」という回答も4人ありました。

《10年前》白糸→羅針盤→ぢどり亭の順

 

Q4. 学環をひとことで表すと?

◎英語の回答

Innovative, Interdisciplinary, Open-minded / Special/Home from home / Vision/Eclectic / Unintelligible / Cool!! / Inconsistent / Combine things from different fields together to do research / Practical / Chaos / Variety

 

◎日本語の回答

野生 / サラダボウル / 隠れ家 / カラフル / ごった煮 / ぐちゃぐちゃ / 動物園 / 好奇心 / るつぼ / ジャングル / ナルシスト/ 灰汁 / ジグソーパズル / おもちゃ箱 / 十人十色 / フロンティア / ホグワーツ魔法学校 / 中年期を迎えたかつてのアイドル/ 江戸時代の長崎/色々な国籍や専門の人がいる空港みたいな場所 / チャレンジャーの集まるところ / 学際的で先端的な技術や研究を行う学府 / 様々な価値観の集合体 / 自分を高めてくれる場所 / 残念ながら2019年後半に炎上していたことで有名かもしれませんが、良いところです / いろんな意味でカオスな場所 / 自由な発想と研究ができる場所です / 「創造の場」/人文や理工を横断 / 問題関心が先走って専門性が追いついていない / 好きなことをできる場所 / 多様な人を受け入れ、大きなポテンシャルを持つが、今のところそれを活かし切れていない集団 /自主性と創造性を高められる場 / ひとことで表せないコミュニティ/ 懐が深いところ / 学際的で多様性があるけどあともうひと押し!/う〜ん、見かけと実質が異なっているので、入ってみないと分からないが、入ると逃げることはできない

 

記事:安ウンビョル (博士課程・編集部)
英文校正:デイビッド・ビュースト (特任専門員・編集部)

In August, we requested members of the III/GSII to answer a questionnaire survey for a feature article about the twentieth anniversary of the III/GSII’s founding. The result of this survey is shown below. Thank you to everyone who responded.

The content of this questionnaire was the same as a questionnaire we asked ten years ago to celebrate the 10th anniversary of the III/GSII. The number of responses was exactly 100. This number does not represent the consensus opinion of the III/GSII, but we hope you will enjoy comparing what has changed and what has not changed over the past ten years.

(This article is a more detailed version of the TOPICS published in the Newsletter No.55.)

*Survey period: July 31st – August 15th, 2020
 Method: Online survey using Google Forms
*2010 Survey Results (Newsletter No. 31)

 

◎About III/GSII◎

Q1. Select your affiliation.

Graduate student 66
Faculty or staff 26
III undergraduate research student 5
International research student 3
 

Q2. Please name a strong point of the III/GSII.

1. Diversity of the members, interdisciplinarity of the research

2. Flexibility and open-minded atmosphere

In 20101. Diversity of the people and their research, 2. An environment that allows you to do whatever you want, Less constraint

 

Q3. Please name a weakness of the III/GSII.

1. Opportunities for interaction, collaboration, and cooperation with different laboratories in/outside the III/GSII

e.g. Lack of events for different majors to mix, especially for international students

2. A space or facility for research (Especially for graduate students)

3. Cohesion, Axis

《In 2010》 Same top response from 2020 also topped the list back then, followed by 2. Reputation and 3. History

 

Q4. Please tell us your overall level of satisfaction with the III/GSII.

Average : 3.65 / 5

In 2010》Average:  3.685/5
◎About your research life in III/GSII◎

Q1. To be honest, I can’t keep up with the recent evolution of information technology

Yes 51  No 49

《In 2010》Yes  65  No  35

 

Q2. To be honest, I find it hard to explain the III/GSII to other people.

Yes 49  No 51

《In 2010》 Yes  61  No  39

 

Q3. Which lab seems to you to be doing the most advanced research?

1. I don’t know / I can’t answer. (37)

2. Rekimoto Lab.

3. Kakehi Lab.

Other: Koshizuka Lab., Nakao Lab. etc.

In 20101. Rekimoto Lab.

 

Q4. Which lab’s seminar (zemi) seems the most enjoyable to you?

1. I don’t know / I can’t answer. (40)

2. Mizukoshi Lab.

Other: Sakura Lab., Rekimoto Lab., Kakehi Lab.

《In 2010》 1. Mizukoshi Lab.

 

Q5. Which lab’s seminar (zemi) seems the scariest to you?

1. I don’t know / I can’t answer. (59)

2. Hayashi Lab.

3. Kitada Lab.

Other: Yoshimi Lab., Yamaguchi Lab., etc.

In 2010 1. Kitada Lab.

 

Q6. Which lab seems to you to have the biggest research budget?

1. I don’t know / I can’t answer. (41)

2. Koshizuka Lab.

3. Nakao Lab., Rekimoto Lab. etc.

In 20101. Sakamura Lab.
◎About your everyday life in and around Hongo campus◎

Q1.  Where on the Hongo Campus do you feel most at ease?

1. General Library

2. Commons, Fukutake hall

3. Sanshiro Pond

《In 2010》 Commons, Fukutake Hall, → Lab → Sanshiro Pond and General Library

 

Q2. Please name a restaurant or cafe where you often go to eat in Hongo (before the COVID-19 outbreak).

1.  School cafeteria

2.  Cafe Rouauet, Convenience store

《In 2010》 1. McDonald’s

 

Q3. Please name a restaurant or pub in Hongo that you would recommend to go for a drink.

Including CRAFT WORKS recommended by 7 people, respondents gave the names of bars or izakaya such as Yukari, Han, Ichiban Gyoza, MEGRO, Chinzanso, Funakane, Goten, Asasegawa, Mei, and Tanabe. However, the most common responses were “I don’t know because I don’t usually drink” and “I haven’t been to Hongo yet, so I don’t know.” And there were four respondents who said, “There used to be one, but now it is closed.”

《In 2010》 Shiraito → Rashinban → Jidoritei

 

Q4. How would you describe the III/GSII in a word?

◎Answers in English

Innovative, Interdisciplinary, Open-minded / Special / Home from home / Vision / Eclectic / Unintelligible / Cool!! / Inconsistent / Combine things from different fields together to do research / Practical / Chaos / Variety

 

◎Answers in Japanese

(English translation) Wild / Salad Bowl / Hideout / Colorful / Hodgepodge / Confused / Zoo / Curiosity / Crucible / Jungle / Narcissist / Lye / Jigsaw puzzle / Toybox / 10 people, 10 colors / Frontier / Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry / A former idol now in middle age / Nagasaki in the Edo Period / A place like an airport with various nationalities and specialists / A place where challengers gather / A graduate school of interdisciplinary and advanced technology and research / A gathering of various values / A place where you can enhance yourself / A good place, although unfortunately infamous for an SNS flaming incident in late 2019 / A place of chaos in various senses / A place where one can think and research freely / A place of creation / Crossing humanities and engineering / Ahead in interest in problems and behind in specialization / A place where you can do what you like / A group that accepts a wide variety of people and has great potential but has not yet taken full advantage of it / A place to enhance autonomy and creativity / A community that cannot be expressed in one word / A generous and tolerant place / Interdisciplinary and diverse but needing one more push! / It’s different from what it looks like so you won’t know until you enter, but you can’t run away once you have entered

 

Text: Eunbyul Ahn (PhD Student)
English copy editing: David Buist (Project senior specialist)