東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

August 31, 2016

夏期集中講義「ジャーナリズム研究」開催An Intensive Course “Journalism Studies” with the University of Pennsylvania

2016年6月14日(火)から26日(日)まで、東京大学大学院学際情報学府は、米国ペンシルバニア大学のアネンバーグ・コミュニケーション・スクールとともに、“Japan: A Nation of Conflicting Images and Realities”というテーマで、夏期集中講義「ジャーナリズム研究」を開催しました。

本合同授業は、情報学環の林香里教授とペンシルバニア大学のBarbie Zelizer教授が企画・主宰し、情報学環と大学院総合文化研究科とが共同運営する博士課程教育リーディング大学院の「多文化共生・統合人間学プログラム」のスタッフが運営補助として関わりました。
情報学環からは、水越伸教授、前田幸男教授、稲見昌彦教授が講義を担当し、さらに国内外で活躍する著名な研究者および実務家もお招きして特別講義(ワークショップ)をしていただきました。このほか、靖国神社、遊就館、日本科学未来館などを訪問し、さらに1泊2日で京都へ研修旅行も実施しました。両大学の参加学生は、博士課程および修士課程大学院生13名。日本、米国だけでなく、中国、イスラエル、イタリア、シリア、ブルガリアなどの多様なルーツを持つ学生たちでした。

授業では、日本の宗教、戦争と記憶、政治、ジャーナリズム、インターネット・ニュース・メディア、オリンピック、先端科学技術、文化政策、アニメやポップ音楽、市民運動、コミュニティ活動についてなど、さまざまなテーマをめぐって、毎回活発な議論が続きました。最終日の26日には、参加学生全員による本セミナー全体の成果発表が行われました。2週間の合同授業の間、各自、授業受講とともに進めていた研究課題の成果や論文構想を発表し、交流を深めました。メディア・ジャーナリズム研究、文化研究を専攻する大学院生たちと研究者が集い、研究を切磋琢磨する貴重な機会となりました。

記事:李美淑(「多文化共生・統合人間学プログラム」特任助教)

The Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, the University of Tokyo jointly held an intensive course “Journalism Studies” with the Annenberg School for Communication, the University of Pennsylvania from June 14 (Tues.) to 26 (Sun.) at Fukutake hall, the University of Tokyo. The theme of the course was “Japan: A nation of Conflicting Images and Realities.”

The joint course was organized and managed by Professor Kaori Hayashi (Interfaculty Initiatives in Information Studies) and Professor Barbie Zelizer (Raymond Williams Professor of Communication; Director, Annenberg Scholars Program in Culture and Communication), with assistance from the Integrated Human Sciences Program for Cultural Diversity (IHS Program). The course consisted of 18 special lectures and workshops given by a series of prominent scholars and practitioners working internationally, including Professor Shin Mizukoshi, Professor Yukio Maeda, and Professor Masahiko Inami from the Interfaculty Initiatives in Information Studies. Excursion trips to Yasukuni shrine, Yushukan (a museum located in Yasukuni shrine), the National Museum of Emerging Science and Innovation, and a study tour of Kyoto for one night and two days were also conducted as part of the program. Thirteen students, from diverse national, ethnic, and religious backgrounds, joined the course from the University of Pennsylvania and the University of Tokyo.

The lectures and excursions included topics related to Japanese politics, society, and culture, and ranged from war history and memory, politics and civic activism, journalism, and Internet news media, to Shinto (Japanese indigenous religion), the Olympics, Augmented Reality technology, Anime, J-pop culture, and multiculturalism in Japan. Participants from media studies, cultural studies, and journalism studies actively raised questions and held lively discussions from the perspectives not only of their academic fields but also from their personal backgrounds. On the final day of the program, students presented research projects that they had advanced during the two-week program. We expect that this intensive exchange of thoughts and knowledge will deepen understandings of Japan from diverse perspectives and further academic dialogue through a close academic network among members.
(Misook Lee, Research Associate, Integrated Human Sciences Program for Cultural Diversity)