東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

教員 Faculty

准教授

久野 愛

Associate Professor

HISANO, Ai

  • アジア情報社会コース

研究テーマ

  • 文化史・経営史・技術史
  • 感覚史・エステティクス・消費主義
区分:
学環所属(基幹・流動教員)
  • ITASIA program

Research Theme

  • Cultural History, Business History, History of Technology
  • History of the Senses, Aesthetics, Consumerism
Position: 
III Faculty (Core & Mobile)
略歴

2016年、米国・デラウエア大学にてPhD(歴史学)取得。ハーバードビジネススクールにてニューコメンポストドクトラルフェロー(2016-17年)、京都大学大学院経済学研究科講師(2017-2021年)を経て、現在東京大学大学院情報学環准教授および東京大学卓越研究員。

主要業績

『Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat』(ハーバード大学出版局、2019)
• ハグリープライズ受賞(Business History Conference, 2020)
• 清水博賞受賞(日本アメリカ学会, 2020)

その他の業績はこちら:
https://www.aihisano.com/publications

Biography

Ai Hisano is Associate Professor at the Graduate School of Interdisciplinary Information Studies at the University of Tokyo. She received a PhD in History from the Hagley Program in the History of Capitalism, Technology, and Culture at the University of Delaware. Before joining the University of Tokyo in 2021, Hisano served as a Newcomen Postdoctoral Fellow in Business History at Harvard Business School (2016–17) and taught at the Graduate School of Economics at Kyoto University (2017–2021).

Achievements

Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat (Harvard University Press, 2019)
• Winner of Hagley Prize in Business History (Business History Conference, 2020)
• Winner of Shimizu Hiroshi Prize (Japanese Association for American Studies, 2020)

For other publications and research: https://www.aihisano.com/publications


政治的・経済的・社会的・文化的変化が関わり合いながら、私たちが住む今日の世界がいかに構築されてきたのかに大きな関心を持っています。20世紀米国史を専門とし、特に、経営史、文化史、技術史、ジェンダー研究を横断したアプローチから、消費主義社会の拡大でいかに社会規範や文化的価値観が変化したのかを研究してきました。最近では、感覚の歴史に焦点を当て、技術や産業の発展が、どのように人々の味覚や視覚、嗅覚など五感の感じ方に影響を与えてきたのか研究を行っています。

I am a historian of the twentieth-century United States with particular interests in cultural and business history; studies on capitalism; and the long-term changes of technology. The driving question of my research has been how capitalist development altered people’s perception of the world through their senses. To explore this question, I integrate analytical frameworks of business history, environmental history, the history of technology, and the history of the senses. By taking an interdisciplinary approach that examines technological development, regulatory history, corporate strategies, and sensory perception, my research provides the social and cultural implications of the evolution of capitalism and technological changes.