東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III/GSII

研究Research

March 17, 2025

【情報学環教育部】授業紹介「情報産業論実験実習Ⅸ」Undergraduate Student Research Program: Class introduction

情報学環教育部では、情報メディアやジャーナリズムに限らず、広告やマーケティングなどの企業戦略や経営に関する講義を受けることが出来ます。上條俊介教授が主催する大学院の学際情報学府との共同開講科目「情報産業論実験実習Ⅸ」は経営工学について学べる講義です。実業家の先生からの講義を踏まえ、自らビジネスを発表するというワークを通し、社会実装できるようなアイデアの醸成を体験出来ます。

 

今年度は三人の先生方から講義を受けました。マーケターとして新規事業立ち上げの支援を行う諏訪純一郎さん(i-Dimension株式会社 代表取締役)からはマーケティング戦略。フィリピンで金融取引における信用の得られづらい境遇の人々への融資を実現する中島徳至さん(Global Mobility Service株式会社代表取締役)からは社会貢献型ビジネス戦略。中島さんの事業を含め、新規事業を支援する佐藤太郎さん(Taro Ventures代表)からは投資判断についてです。

 

三種類の講義のうち二つについて、講義を踏まえて4名のグループで新たなビジネスプランや、考案されたプランに対する投資判断に関して15分程度の発表を行いました。毎度発表準備をする負担の重い講義と思いきや、講義翌週のコマでは上條教授とグループメンバーを交えアイデアの壁打ちができ、準備を分担してビジネスプランの批判検討及び提案を素早いテンポで進めることが出来ました。各発表時には、講義担当の先生、上條教授、他グループとのディスカッションを行い、社会実装や投資判断における準備段階で想定していなかった視点を発見できました。

 

私は諏訪さんと中島さんの回の発表をしました。マーケティング戦略から新たな市場を開拓する発想や、社会課題を民間の力で解決するモデルを学び、現在自分が考えている事業計画にも大変役立ちました。佐藤さんの回では、自グループが考案したプランに対して「投資しない」という判断をもらいましたが、プランの問題点を見つめ直す際のポイントを掴むことができ、貴重な経験となっています。セメスター期間よりも短い年内で終了した講義でありながら、収穫の多い時間を毎週過ごすことができる刺激的な経験となりました。

 

記事:清水琉生(教育部研究生)

In the Undergraduate Student Research Program, students can take courses not only on media and communications but also on corporate strategy and management for advertising and marketing. One such course is “Applied Studies in Information Industries Ⅸ,” a joint course with the Graduate School of Interfaculty Information Studies hosted by Prof. Shusuke Kamijo, where students can learn about business engineering.

 

Students on this course received lectures from three practitioners. Mr. Suwa, who supports new business creation as a market planner, talked about marketing strategy. Mr. Nakashima, who developed a new system providing loans to people in situations where it is difficult to obtain credit for financial transactions in the Philippines, lectured on business strategies that contribute to society. Mr. Sato, who provides funding to new businesses including one owned by Mr. Nakashima, spoke about investment decision making.

 

The students conducted 15-minute presentations in groups of four, with each group being assigned to discuss two out of these three lecture topics. The presentations focused on new business plans or investment decisions regarding plans proposed in previous classes. Prof. Kamijo, the course instructor, scheduled class time to brainstorm ideas. Although I initially considered these lectures burdensome due to the preparation for presentations, we were given the opportunity to divide the preparation tasks, enabling us to swiftly progress in critiquing and proposing business plans. After each presentation, we engaged in discussions with Prof. Kamijo, and other groups, uncovering new unanticipated perspectives regarding societal implementation and investment decisions.

 

I was assigned to the group giving presentations on Mr. Suwa and Mr. Nakajima’s lectures. Through the preparation, I learned strategies for developing new markets from market analysis and existing models for solving social issues with private sector efforts, which also aided my current business planning. In the presentation on Mr. Sato’s lecture, the feedback on our group’s proposed plan was “do not invest,” but we were still able to grasp key points for re-evaluating our plan’s issues. Despite the lecture ending within a shorter timeframe than a semester, I spent a productive time each week and gained significant experience.

 

Text: Ryusei Shimizu (Undergraduate Research Program Student)
English proofreading: David Buist (Project Senior Specialist)