
Media landscape of Poland - from a distance

Iwona Merklejn　Agnieszka Węglińska

101

*  International Research Fellow Graduate School of Interdisciplinary Information Studies The University of Tokyo

キーワード：Poland, media system, transformation, online media, ACTA

This short essay is intended for a foreign 

reader who has no deep knowledge of Polish 

history, culture or politics, but is interested 

in the Polish media system, as well as in 

recent trends in the Polish media, and seeks 

a broader understanding than a Wikipedia 

page can offer. It is meant for scholars and 

students of mass media who need a basic 

introduction to the largest media market in 

Eastern Europe – Poland. 

Located between Germany and several 

former Eastern bloc nations, Poland has 

been a member state of the European Union 

since 2004. It is a nation of about 38.5 million 

people sharing one language, Polish, and a 

relatively homogenous culture (about 87% of 

the population is Catholic; religious minorities 

inc lude Russ ian Orthodox ,  Protestant , 

Buddh i s t  and  I s l am i c  c ommun i t i e s ) . 1 

Estimates vary, but according to the Polish 

Ministry of Foreign Affairs, one should add 

to the home population at least 18 million 

Poles living abroad.2 The Polish diaspora 

has historically been very significant in 

the formation of the nation’s language and 

culture, and with the rise of the “new” online 

media, it can be expected to play an even 

greater role. 

As this is a general overview, we refer 

to only a few major publications in English 

(listed in the bibliography) that can guide 

a motivated reader towards more in-depth 

research.3 These authors tend to focus on the 

“old” media – printed press and broadcasting. 

In recent years, the “new” online and social 

media have been growing very fast in 

Poland, so we intend to cover their brief 

history, too. But even a quick look at the 

Polish Internet reveals that recent media 

trends need to be explained against the 

background of the postwar history of Poland. 

The contemporary Polish media system 

functions within a framework shaped by the 

process of transformation from authoritarian 

communism to liberal democracy, and it 

is impossible to understand without some 

Introduction



102 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

knowledge of that transformation.

Therefore the text consists of  three 

parts: the postwar communist authoritarian 

system (1944-1989) ,  the transformation 

from authoritarian communism to liberal 

democracy (1989-2004) and recent trends 

including the rise of the “new” online media 

(2004-2013). As is often the case in media 

studies, we are drawing on the sources and 

data provided by several disciplines: history, 

political science, sociology and economy.

At the end of World War Two, the Soviet 

Army defeated the Nazi Germany troops 

and forced them to retreat from Poland, but 

imposed a new kind of occupation on the 

“liberated” territory. The Polish communist 

state, called People’s Republic of Poland, 

was founded on July 22, 1944 under Soviet 

auspices . 4 PKWN (Pol ish Committee of 

National Liberation, a communist organization 

which in cooperation with the Soviet Army 

took over the rule of Poland) published a 

manifesto in which it promised democratic 

freedoms including the freedom of press and 

information, but with one restriction, namely: 

"these freedoms cannot serve the enemies of 

democracy" (quoted in: Goban-Klas 1994: 51). 

As one Polish media scholar has observed, 

“Who were those enemies? Who had the right 

to designate them? These questions were 

left unanswered, although in practice the job 

was done by the security apparatus.” (Goban-

Klas 1994: 51). The leading role of the Polish 

United Workers’ Party (founded in 1948) was 

enshrined in the constitution proclaimed 

in 1952, and Soviet military bases would 

remain in the Polish territory (especially 

in the Western part) until the early 1990s. 

Throughout the communist era, Poland was 

a member of the Warsaw Pact (a Soviet-led 

military alliance) and the Council of Mutual 

Economic Ass istance (an internat ional 

organization promoting economic exchange 

and cooperation between the nations of the 

Eastern bloc). An authoritarian media system 

was consolidated by the 1950s, and with 

some changes, remained in place until the 

1980s.

Soon after taking over the power, the 

communist authorities introduced a system 

of censorship. In 1947, the Main Office of 

Control of the Press, Publications, and Public 

Performances (Główny Urząd Kontro l i 

Prasy, Publikacji i Widowisk, GUKPPiW) 

was founded. The office was to prevent “(a) 

subversive activities against the Polish state, 

(b) disclosure of state secrets, (c) infringement 

People’s Republic of Poland: an authoritarian communist media system 
(1944-1989)



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 103Media landscape of Poland - from a distance

of the international relations of the Polish 

state, (d) violation of law and decency, and 

(e) misleading public opinion by spreading 

untrue news" (quoted in: Goban-Klas 1994: 

61-62). In the following years, the degree of 

censorship was steeply increasing, reaching 

the point where "even wedding invitations, 

business cards, and rubber stamps did not 

escape the office's control" (Goban-Klas 1994: 

63) . Information was controlled both by 

persuasion and by coercion. Strictness of 

censorship fluctuated later on, but it is more 

or less correct to say that it peaked in the 

Stalinist era of the 1950s, and then gradually 

relaxed until the declaration of martial law 

of 1981 (about which more later) when it 

was once again taken more seriously. The 

censorship system lasted until the late 1980s 

and the populace was kept under control by 

hiding vital information. In 1986, for instance, 

the majority of Polish people were herded 

outdoors on May 1 to attend compulsory May 

Day celebrations, unaware of the Chernobyl 

disaster that had happened on April 26 

and produced a radioactive cloud reaching 

Polish territory. The mainstream media 

revealed the reality of the disaster only after 

the news had been released by Western 

European media and leaked to the Polish 

public. In general, however, political control 

of information in Poland was looser than 

within the Soviet Union, and some  limited 

interaction with the West was allowed.

The most powerful medium in communist 

Poland was broadcasting. National public 

radio had existed in Poland since 1925 and 

was revived after the war, and television 

broadcasts started in 1953. The fact that 

television was introduced just a year after 

the new constitution illustrates the high 

priority given by the authorities to this useful 

propaganda tool. Under the communist rule, 

both radio and television were owned and 

controlled by the state. National television 

(Telewizja Polska) consisted of two channels: 

Channel One carried news and commentary 

on the current events (international political 

events were always interpreted with a pro-

USSR bias), and some entertainment, and 

Channel Two was supposed to promote 

culture (under the rubric of “culture”, more 

freedom of expression was allowed; the 

same applied to the printed press, especially 

magazines). Broadcasting was under the 

power of the Party-aff i l iated Radio and 

Television Committee that regulated all 

programming. In private conversations, one 

often heard the remark that “television lies,” 

but still, most people watched it for news 

and entertainment.  As for entertainment, 

programming included sports, nascent film 

production, fi lms and serial shows from 

the other countries of Eastern bloc, and a 

limited number of Western films (mostly old). 

Television theatre and cabaret, as well as 

nascent film industry, produced some works 



104 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

of high artistic value in spite of censorship. 

National radio had three channels: One for 

news, Two for culture (classical music etc.), 

and Three for youth music (launched in 1962 

and quite popular with the young until the 

1980s). 

All newspapers were controlled by the 

state ,  more spec i f ica l ly  by communist 

party organs or local governments (also 

heavily influenced by local communist party 

cel ls ) .  The Party considered these also 

an important propaganda tool. The press 

readership was low and the general public 

did not hold printed media in high esteem. 

According to a common joke, in the People’s 

Republic of Poland there could be a shortage 

of toilet paper, but never of newspapers. As 

all media funding was controlled by the state 

and centrally distributed, advertising hardly 

existed. It was out of place anyway in an 

economic system where most goods, even 

daily necessities, were scarce. Throughout 

most of the communist era, most citizens 

stood in l ines to purchase homogenous 

products in stores run either by the state or 

by local cooperatives. However, unlike some 

other communist countries, Poland avoided 

famine; some branches of industry were well 

developed and employment was universal. 

The communist era had its glimpses of 

prosperity, but by the 1980s the centrally 

planned, state-controlled model of economic 

development resulted in a situation where 

the government was in massive debt, and the 

average monthly pay (in Polish zlotys) was 

the equivalent of about 20 dollars. 

We use this last piece of information to 

illustrate how much (or rather, how little) 

Polish media audiences in the communist 

era knew about the outside world. Formally, 

it was possible to go abroad if one applied 

for a passport and went through the official 

screening procedures. However, the average 

person, even if he or she got a passport, 

could not afford to travel beyond the Iron 

Curtain. Limited academic exchange was 

allowed, and some historians claim that 

in the long run, the American policy of 

funding scholarships for young communist 

party elites enhanced political change. But 

for an average citizen, information about 

the outside world was scarce and often 

outdated. Members of the intelligentsia (a 

relatively large group of college-educated, 

but economically weak people that emerged 

in communist societies due to free higher 

education and to some extent, carried on 

traditions of the pre-communist intellectual 

elites) learned about the world from old 

books, f i lms and accounts of those who 

had travelled abroad. Alternative sources 

of information (other than official state 

propaganda channels) included elder family 

members (communist  Poland ,  a l though 

industrialized, kept some characteristics of 

a rural society such as strong family ties), 



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 105Media landscape of Poland - from a distance

underground press and books (basically 

forbidden, but controls were lax), and books 

and press smuggled into the country from 

the West. In more educated families, children 

learned two versions of history: one at school 

and the other at home (school lessons in 

modern history were permeated not only 

with the Marxist worldview but with a pro-

Soviet political bias, too). 

One interesting leak in the state-controlled 

information system was foreign language 

education. The first foreign language every 

schoo lch i ld  had to  learn was Russ ian . 

However, later into the communist era, 

German and English were allowed in some 

schools as a second foreign language. If the 

students were motivated, they could learn 

quite a lot about societies that spoke those 

languages. Student exchanges with East 

Germany were promoted. In the case of 

English there was no communist English-

speaking society to refer to ,  and some 

knowledge of the English-speaking countries, 

capital ist as they were,  eventual ly got 

through. Also, Western radio channels in 

Polish--the BBC (from 1939), the Voice of 

America (from 1942) and the Free Europe 

( f rom 1952 )—operated unt i l  the  1990s 

and provided alternative news channels. 

Communist authorities installed jamming 

stations in an effort to prevent listening, so 

using those channels took some perseverance; 

but most o f  the t ime ,  the content got 

through the noise. In general, people were 

very interested in every bit of information 

from abroad, whether it came from illegal 

sources, books, letters, or stories passed on 

by relatives and friends. We could describe 

Poland of the 1980s, as we remember it, as 

“an information-hungry society”, keeping in 

mind that (a) we lived in an educationally 

privileged intelligentsia environment, and 

(b) for the Polish people of that era, the 

“outside” world, the West, was a dream 

and a better world we secretly aspired to. 

Consequently, we were more interested in it 

than a Western European person of the same 

generation probably was in our world. 

	 The picture would be incomplete 

w i thou t  one  more  a l t e rna t i ve  source 

o f  in format ion ,  poss ib ly  the strongest 

competit ion to the state – the Catholic 

Church. In the twentieth century, Poland 

was about 90% Catholic; the Church as an 

institution enjoyed high authority in the 

nation and social respect. Obviously, the 

official materialist worldview of communism, 

hostile to all religion, was irreconcilable with 

the strong position of the clergy. However, 

the Party leaders did not want a violent clash 

with the Catholic majority so their policy of 

erasing religion more often took the shape 

of persuasion than coercion. This resulted in 

hard-won compromises, but without getting 

into details we can safely say that in Poland 

institutional religion survived, in spite of 



106 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

official state-promoted atheism. Unlike in 

other communist countries, the churches 

flourished and people attended them on 

a regular basis. Some “cultural activities” 

sponsored by the Church (such as students’ 

clubs, Catholic intelligentsia clubs, small 

dramatic societies) became an outlet for 

independent political movements, and played 

important roles in the formation of the anti-

communist opposition. There are several 

possible explanations for the surprising fact 

that the Catholic Church not only survived 

but also thrived in communist Poland, and 

discussing them is beyond the scope of this 

essay. Some historians point to diplomatic 

talents of charismatic Church leaders such as 

Cardinal Stefan Wyszynski (1901-1981) who 

sought compromises with the communist 

authorities, but defended his high moral 

ground (he was imprisoned between 1953 

and 1956). Another prominent representative 

of the Polish clergy of that generation, Karol 

Wojtyla, became the most mediagenic Pope of 

the century, John Paul II (1920-2005, in office 

1978-2005). His pilgrimages from the Vatican 

to Poland turned into huge media events 

difficult for the communist authorities to 

control, and became a factor in the country’s  

peaceful political transformation. It is ironic 

that since that transformation, the clergy 

has lost some of its moral authority, but 

again, explaining the reasons is not within 

the scope of this text. The Catholic Church 

remains a major institution in Poland to this 

day, more than in other European countries, 

and one important reason is its history under 

the communist rule.

1989 is usually perceived as a symbolic 

date when the communist party of Poland 

ended i t s  ru le .  However ,  the  process 

o f  t r ans f o rmat i on  f r om au thor i t a r i an 

communism to l iberal democracy began 

earlier, in 1980, when the “Solidarność” 

(Solidarity) labor movement coordinated 

massive strikes in main industrial cities. The 

strikes forced the communist authorities 

to negotiate with workers angered by a 

combination of economic crisis and lack of 

freedom. On August 31, 1980, an agreement 

was reached between the Polish United 

Workers’ Party and shipyard workers in 

Gdansk: non-communist “Solidarność” labor 

unions became legal. Some of the communist 

leaders decided, however, that this peaceful 

movement could be squashed by military 

force ,  and on December 13 ,  1981 ,  they 

declared martial law. This period lasted 

until 1983. It resulted in the delegalization 

of “Solidarność” and imprisonment of its 

The transformation (1989-2004)



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 107Media landscape of Poland - from a distance

leaders, harsher censorship, and restrictions 

on public gatherings. Lech Walesa, the leader 

of the movement, was granted a Nobel Peace 

Prize in 1983 (because he was not allowed to 

leave the country, his wife accepted it on his 

behalf).5 

By 1985, perestroyka and glasnost in the 

Soviet Union changed the political climate 

in all of Eastern Europe and raised new 

hopes for reform. Democratization of the 

political system in Poland was achieved 

through a series of negotiations between 

the communist party and opposition leaders 

known as the “Round Table talks” (February 

6 - April 5, 1989). The point was reached 

where reform-oriented members of the 

ruling party and the moderate wing of the 

opposition could meet each other halfway. 

The moderate wing of the opposition in 

that context meant leaders with left-wing 

credentials (in many cases, ex-communists 

themselves). Radically anti-communist (right-

wing) activists of “Solidarność” were kept 

away from the strategic decision-making 

process, and would raise issues with the 

conditions of the compromise later. Freedom 

of speech, understood as the possibility for 

the various political forces to gain access 

to all media, was guaranteed during the 

Round Table talks (one important keyword 

back then was “pluralism”, meaning that the 

information monopoly of the Party would be 

broken). On May 8, 1989 “Gazeta Wyborcza” 

(The Election Newspaper), the first legal 

opposition newspaper, was published with a 

circulation of 150, 000 copies. 

T h e  n a m e  o f  t h e  n e w s p a p e r  w a s 

related to its first task: campaigning in 

advance of the first semi-free election in 

postwar Poland. The election was held 

on June 4 (coincidentally, the day of the 

Tiananmen Square massacre in Beijing). 

99% of opposition politicians who had been 

allowed to run were elected to parliament. 

On October 28, Joanna Szczepkowska, a 

popular actress, spontaneously announced 

on  te l ev i s i on :  “Peop le ,  communism in 

Poland is over!” In 1990, the Polish United 

Workers’ Party was dissolved and in 1991, 

truly free elections were held. Several new 

political parties emerged from the opposition 

movement as well as from the old communist 

elites. In 2004, Poland joined the European 

Union and this event was widely celebrated 

as a happy end to the democratization 

process started in 1989.

The combination of internal and external 

factors (the final breakdown of the centrally 

planned economy model glasnost in the 

Soviet Union; a growing sense of crisis 

among the communist  e l i tes )  l ed to  a 

peaceful transformation. A new constitution 

was enacted in 1997, guaranteeing freedom 

of speech (it pronounced the totalitarian 

methods and practices of Nazism, fascism 

and communism illegal; Chapter 1, Article 



108 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

13). However, political compromise also left 

some controversies in its wake. Attempts 

to purge former communist officials were 

clumsy and incomplete. As a result, many 

former Party activists have remained in 

positions of power, especially in the media, 

business, and academia.

The transformation of the Polish media 

system after the 1989 breakthrough was 

closely correlated with the transformation 

of the whole country. Within several months 

a competitive press market sprang up, and 

when the Broadcasting Act (1992) came 

into force, the process of establishing and 

forming a dual media system based on the 

coexistence of public and commercial media 

was initiated (Pokorna-Ignatowicz  2010:40).

Ryszard Filas identifies five stages in the 

first decade of Polish media freedom. His 

classification helps to systematize key events 

in the transformation period. The stages are:

1. �I m p e t u o u s  e n t h u s i a s m 

demonstrated by new editors 

and broadcasters ;  compulsory 

convers ion o f  communist  era 

media ( May 1989 – July 1991)

2. �Ostensible stabilization and grass 

roots movements in the press and 

the radio (mid 1991- end of 1992)

3. �An overt battle over the media 

market, particularly its electronic 

segment (the beginning of 1993 – 

August 1994)

4. �Deve l opment  o f  t he  marke t , 

sparked by the f irst l icencing 

procedure and the expansion of 

German periodicals (September 

1994 – December 1996)

5. �N e w  f r a g m e n t a t i o n  o f  t h e 

media market and progressing 

specialization (1997-2000). (Filas 

2010:30)

The nat iona l  broadcaster ,  TVP,  was 

declared public under the new broadcasting 

law (1992), and a new controlling body, the 

National Broadcasting Council (Krajowa Rada 

Radiofonii i Telewizji, KRRiT), was created. 

This new law, the Broadcasting Act (Ustawa 

o Radiofonii i Telewizji), and its subsequent 

amendments provided the framework for 

the post-1989 media system. It followed the 

promulgation of the new Polish constitution, 

which defines the National Broadcasting 

Council as one of the principal state bodies. 

The  counc i l  adv i ses  po l i cymakers  on 

electronic media, specifies the mechanisms 

and principles of their functioning, reviews 

pro jects ,  supervises broadcasters ,  and 

regulates terms and conditions of licence 

fees. Members of the body ought to be 

completely apolitical, are not allowed to 

belong to any political party or trade union, 

and may not hold any public office that does 

not harmonize with the authority of the 

Council. Until December 2005 the National 



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 109Media landscape of Poland - from a distance

Broadcasting Counci l  consisted of nine 

designated members (four of them were 

appointed by the Sejm, the lower house of 

parliament; two by the Senate, the upper 

house of  par l iament ;  and three by the 

president). The term of office was six years. 

A chairman of the council was appointed by 

the president until 1995, when an amendment 

gave this power to the council members. 

This amendment, approved by the Polish 

parliament, was triggered by the attempts 

of President Lech Walesa to manipulate the 

contents of broadcasts.

The Broadcasting Act defines public radio 

and television as constituting an important 

component of the dual public/private media 

system.  Leg is la tors  who des igned the 

Polish public media system followed the 

example of the contemporary French model, 

and therefore public broadcasters were 

incorporated, although the State Treasury 

retained possession of 100% of their shares.

As Katarzyna Pokorna – Ignatowicz has 

it : “National television became a lasting 

element of western liberal democracies in 

the second half of the twentieth century 

as an implementation of the media’s social 

responsibility theory.” (Pokorna-Ignatowicz 

2010 :406)  This theory evokes the ideal 

o f  med i a  a s  a  med i a t o r  be tween  the 

government and society. Realization of this 

model requires joint action from society, 

broadcasters, and the state. Broadcasters 

are supposed to execute the principles of 

the social responsibility model. Mass media 

should defend their independence both 

against politicians and big business entities, 

which can also try to influence broadcasters. 

The most complicated issue is the role of 

the state. It ought to honor freedom of mass 

media and not interfere with them. On the 

other hand, the state is expected to create a 

favorable environment for functioning of the 

social responsibility model (Węglińska 2007: 

19). 

Pol ish lawmakers decided that Polish 

public media would be financed through 

l i c e n c e  f e e s ,  a d v e r t i s i n g  a n d  o t h e r 

commercial activities. Such a model requires 

transparency and is described in relevant 

sources as a mixed model. Public radio and 

television were supposed to commit to the 

“remit” (mission). Unfortunately, the “remit” 

was not precisely defined which opened 

doors for potential abuse of the concept.

While legislators struggled to establish 

an appropriate model for the broadcasting 

system, new, non-communist newspapers 

were  founded .  The f i r s t  one ,  “Gazeta 

Wyborcza,” founded in 1989, remains a 

leading opinion daily to this day. Its editor-

in -ch ie f ,  Adam Michnik ,  a  char ismat ic 

opposition leader, is highly respected by 

both the Polish intelligentsia and European 

intellectual elites. Michnik proved himself 

a very effective businessman, too, and his 



110 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

newspaper would later become a center of 

the Agora multimedia conglomerate. New 

commercia l  and rel ig ious broadcast ing 

networks were founded (to be treated in the 

next section).

T h e  p r e s s  m a r k e t  w a s  r a d i c a l l y 

transformed after 1989. The f irst post-

communist government, under Tadeusz 

Mazowiecki, completely altered the system of 

press distribution. Censorship was renounced 

in 1990 and a l icence system of  press 

publishing introduced. The legal liquidation 

of the Labor Publishing Cooperative “Prasa 

– Książka – Ruch,” the national editors’ 

cooperative, in 1990 replaced it with Ruch 

Ltd, a sole-shareholder company of the State 

Treasury under the Ministry of Industry. 

Initially press enterprises were purchased 

by journalist cooperatives, private individuals 

and banks. Later on, they were taken over by 

international media groups such as Hersant, 

Orkla, Axel Springer, Bauer, Burda, Pasauer 

Neue Presse, etc. (Krajewski 2009:41).

Soon after the transformation described 

above, Poland, the largest media market in 

Eastern and Central Europe, began to attract 

foreign investment .  Pol ish print media 

have become a part of British, German, 

French and Norwegian media groups, and 

are subject to EU regulations. Currently, 

the press is almost completely privatized 

and foreign ownership is high, especially in 

the local press, general interest magazines 

and women’s magazines. There are more 

than 300 newspapers, most of them local or 

regional, –a dozen national. The best-selling 

Polish daily is “Fakt,” a tabloid controlled 

by Axel Springer, a German media group 

(sales: 346, 916).7 The leading opinion dailies 

- “Gazeta Wyborcza” (center-left orientation; 

the second biggest selling daily; sales: 210, 

164) and “Rzeczpospolita” (“The Republic” 

(center-right orientation; sales: 64, 149)—

belong to Polish media groups Agora and 

Gremi Media, respectively (until recently, 

“Rzeczpospolita” was owned partly by the 

Polish government and partly by the British 

firm Mecom). The third biggest-selling daily 

is the “Super Express” tabloid (sales: 159, 

206). The main business daily is “Dziennik 

– Gazeta Prawna” (Daily – Law Newspaper; 

sales: 51, 071). However, fewer than 30% of 

Poles read any kind of newspaper.8 

Since the transformation, television has 

remained the main source of news for most 

Poles, and the national public broadcaster 

TVP (Telewizja Polska) still has the largest 

share of the TV audience. It also operates 

regional services and a satellite network, TV 

Recent trends: the beginning of the new millennium (2004-2013)



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 111Media landscape of Poland - from a distance

Polonia, targeted at expats. Ever since the 

transformation, TVP has been in constant 

crisis because of political partisanship and 

an ineffective system of subscription fees 

(only about 30% of households are liable to 

pay fees and total subscription fees cover 

only about 15% of the TVP budget; the 

remainder is covered by advertising and 

other sources; KRRiT 2011, 20139). In 2010, 

the broadcasting law of 1992 was revised 

and management was streamlined, but TVP 

came under stronger control by the ruling 

party (two government officials instead 

of one in the governing bodies of both its 

radio and television operations). One of the 

fundamental features of the Polish media 

system is a high politicization level of public 

media. According to Katarzyna Pokorna – 

Ignatowicz, problems with the independence 

of public media in Poland are not caused by 

“defective law or introduction of an untested 

system but by political conditions, which 

resulted from the very beginning in more or 

less secret attempts to influence and control 

public television.” (Pokorna –Ignatowicz 

2010:42). Each chairman of TVP until now 

has had distinct and recognizable political 

affiliations.

The National Broadcasting Council (KRRiT) 

is still heavily influenced by the government 

and its apolitical nature is a claim rather 

than  rea l i ty .  A l l  the  rev i s i ons  o f  the 

Broadcasting Act so far have had a political 

context. Presently KRRiT consists of five 

members: two designated by the Sejm, one 

by the Senate, and two by the president.

In 2011 and 2012, the broadcasting law was 

revised again to comply with EU regulations. 

New legal provisions such as limitations of 

product placement, protection of children, 

and regulation of video-on-demand services 

were introduced. At the beginning of the 

new decade, about 70% of TVP funding 

came from commercials (Dobek-Ostrowska 

2012) and about 43 .7% of programming 

was entertainment (mainly American films; 

KRRiT 2010). In 2011, TVP had a 37. 2% 

share of the TV advertising market, more 

than major commercial stations Polsat (26.5%) 

and TVN (28.1%) (KRRiT 2011). 

The leading commercial networks, Polsat 

and TVN, share the market with TVP. Their 

programming content is mostly entertainment 

us ing formats imported from Western 

Europe and the US. TVN has also become 

known for its TVN 24 news channel modeled 

on CNN (available on cable TV only). Polsat 

has a digital pay-TV platform and since 1999, 

it has also been present in the Baltic states. 

A digital pay-TV platform, Cyfra Plus, was 

launched in 1998 by France's Canal Plus. 

Broadcasting media belong mostly to Polish 

capital groups (foreign ownership is limited 

by law to 33%, although these limits do not 

apply to investment originating within the 

EU10). The digitalization of terrestrial TV 



112 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

broadcasting was completed by July 31, 2013. 

In future, digital terrestrial TV is expected 

to offer up to 30 channels, but there is an 

ongoing public debate about how they should 

be distributed.

In 2012, the National Broadcasting Council 

was accused of discrimination against the 

Catholic “Telewizja Trwam” broadcasting 

network. The network was denied access 

to the digital multiplex on the grounds 

of insuff ic ient f inancial  documentation . 

Telewizja Trwam, launched in 2003, is a 

part of a media group built around the Radio 

Maryja (“Holy Mary”) Radio , a Catholic 

broadcasting station founded in 1991 which 

is conservative, controversial, and very vocal 

politically. The group, led by an energetic 

priest-businessman, Fr. Tadeusz Rydzyk, 

also publishes a daily newspaper, “Nasz 

Dziennik” (circulation: 100, 000 according to 

the publisher). By June 2013, about 2.5 million 

people had signed a petition supporting the 

right of Telewizja Trwam to be included 

in  the d ig i ta l  mul t ip lex .  The He ls ink i 

Foundation of Human Rights appealed to 

the National Broadcasting Council for more 

transparency in the process. In July 2013, the 

Council revised the decision and Telewizja 

Trwam was granted access .  However 

controversial , the “Radio Maryja” group 

has won itself a considerable audience by a 

combination of clearly targeted conservative 

content, modern technology, and effective 

organization practices.

Publ ic Pol ish Radio (Polskie Radio ,  4 

channels) reaches just over half of the 

popu la t i on .  I t  re l i e s  more  heav i l y  on 

subscription fees than does TVP (70%; KRRiT 

2012). It has produced a lot of high quality 

content, but struggles financially. There are 

more than 200 radio stations throughout the 

country. The most popular ones (RMF FM, 

Radio Zet, Radio Eska) are commercial.

The commercial Internet was introduced 

into Poland in 1993. Broadband penetration 

is still below the European average. Poland 

had about 25 million Internet users in 2012, 

accounting for 65% of the population, while 

the EU average was 73%11, but this indicator 

has been growing very fast. In 2011 Poland 

experienced the world’s highest growth of 

year-on-year Internet subscriptions (5%), 

to reach 21.8 m. fixed wired broadband 

subscriptions.12 Most Poles own at least one 

mobile phone. The number of smartphone 

users is growing. Approximately 25% of 

Polish people use smartphones. However, 

the Internet is still accessed mostly through 

personal computers (about 80%).13

Three of the most popular Internet portals 

over the years have been: Onet, Wirtualna 

Polska and Interia. The owner of Onet.pl 

is ITI Group, a huge media group that also 

owns TVN – one of the major commercial 

broadcasters.

The most popular sites in terms of real 



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 113Media landscape of Poland - from a distance

users as of July 2013 were: Google.pl – 

18 m., Allegro.pl (an auction site) – 16 m., 

Facebook – 14.9 m., onet.pl (Polish news 

and entertainment portal) – 13.4 m., You 

Tube – 13.8 m. and wp. pl (Polish news and 

entertainment portal) – 13 m.14

Social media are very popular with Polish 

Internet users.  Nasza-klasa.pl , a Polish 

equivalent of Facebook, was launched in 

2006 and has about 8.5 m. active users (July 

2013). Facebook has 14.9 m. users in Poland. 

Twitter, with 1.5 m. users (2012), is still niche, 

but popular among youth, celebrities, and 

politicians trying to boost their image. One of 

the sites on the rise is http://demotywatory.

pl, with access growing by a million monthly 

- a Polish version of the American site 

www.despair.com, mocking the “motivation 

industry”. The site displays funny pictures 

with subtitles created by users, mostly 

parodies of motivation posters hanging in 

corporate offices. It entertains users with 

black humor, irony, and sometimes political 

satire. It is a commercial, online advertising-

based site, targeted at young men. The 

administrator sets restrictions on brutal 

language and pornography, but is tolerant 

of chauvinistic content. Like in many other 

social media, the business model is based on 

user-generated content and “sharing”, as well 

as competition between users, who play the 

game according to a set of rules imposed by 

the administrator.

Despi te some structura l  weaknesses 

related to the country’s post-communist 

heritage and economic crisis in the EU, 

online and social media have been growing 

fast in Poland. One driver of that growth is 

the relative youthfulness of the population – 

the last baby boom in the country happened 

in the early 1980s, hence there is a large 

generation of “digital natives” in their late 

20s and early 30s. Most of this generation is 

also well educated, with one or more college 

degrees. For those of them who emigrated 

after the opening of the EU job markets, 

social media are a way of keeping in touch 

with the home country. A big part of this 

generation took to the streets and mounted 

online campaigns in 2011 and 2012 to protest 

against ACTA (Anti-Counterfeiting Trade 

Agreement), which in the Polish context was 

perceived as an equivalent of the American 

SOPA legislation. The agreement, signed 

in January 2012 by the Polish ambassador 

in Tokyo ,  was cr it ic ized for vio lat ions 

of privacy and the secretive law-making 

process, and interpreted as a joint attack by 

government and business on “cyber-freedom”. 

Polish government websites were hacked, 

proving vulnerable in case of a cyber-attack. 

Demonstrations brought thousands of (mostly 

young) people onto the streets, and resulted 

in no less than 500, 000 voices of protest 

online (mainly on Facebook).15 As a result, 

this unpopular legislation was reconsidered 



114 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

and renounced by the Polish government, 

and rejected by the EU Parliament in July 

2012. 

The  p i c ture  o f  the  Po l i sh  med ia  i n 

recent years would be incomplete without 

a mention of a “disaster marathon” media 

event that traumatized the nation on April 

10, 2010, when 96 high-profile passengers, 

including the president, died in a plane 

crash in Smolensk, Russia. The disaster 

was very symbolic because of the historical 

background (the Polish delegation were on 

their way to Katyn, site of the massacre of 

Polish officers by the Soviet Army in 1940). 

The government entrusted the investigation 

of the accident to Russia; the families of 

many victims felt it was negligent and have 

kept seeking justice ever since. The late 

president, Lech Kaczynski, and the current 

prime minister, Donald Tusk, came from 

opposing parties (the president, formally non-

partisan, was connected to the center-right 

“Law and Justice” and the prime minister to 

the more liberal  “Citizens’ Platform” which 

has had the majority in Parliament since 

2007), and had long been in conflict over 

issues concerning national security, energy 

policy and policy towards Russia, among 

others. The opposition party, led by the 

brother of the late president, immediately 

started making political capital out of the 

national mourning while the government 

made it clear that a friendly relationship 

with Russia was their priority. At the time 

of this writing, the investigation has been 

prolonged and the question whether the 

disaster happened due to an accident, an 

assassination, or some massive security 

incompetence has yet to be answered. What 

can be said for certain is that the tragedy 

shook many people as it revealed basic 

dysfunctions in the state, which was unable 

to locate responsibility for the security of 

its highest officials. One outcome was a 

polarization of political debates in the mass 

media. 

The controversies over the presidential 

plane crash resulted in several significant 

sh i f t s  i n  med i a  env i ronments .  A  f ew 

journalists who raised the possibility of 

assass inat ion ,  and had been cr it ica l  of 

the government before, resigned or were 

dismissed from their “old” media posts (the 

most conspicuous reshuffling of personnel 

took place in the “Rzeczpospolita” daily in 

2012) and focused on “new” media activities 

such as video blogging. The opposit ion 

has gone onl ine and started publ ishing 

new magazines. Some political debates no 

longer possible in the mainstream press or 

television have shifted to “new” media. The 

Polish political blogosphere had always been 

more prone to right-wing tendencies than the 

“old” media, and as a result of recent events, 

online opposition has consolidated and shifted 

towards the far right. Radical right wing 



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 115Media landscape of Poland - from a distance

sites such as: www.niezalezna.pl, http://vod.

gazetapolska.pl16 have become an outlet for 

harsh criticism of government policies. These 

opposition online media are not produced 

by amateur activists, but by professional, 

experienced journalists. Video bloggers have 

been exploiting the memories, imaginary and 

vocabulary of the “Solidarność” movement 

of the 1980s, posit ioning themselves as 

“lonely wolves” of the “underground” and 

“independent” media fighting against the 

“regime”. The National Broadcasting Council 

has expressed concerns about “abuses of 

freedom of speech on the Internet” (KRRiT 

2013).

Confrontat iona l  l anguage as ide ,  two 

preliminary conclusions can be drawn from 

a quick overview of the latest developments 

in the Polish media system. Firstly, the 

Polish government, skillful in PR strategies 

using “old” media, has been lagging behind 

in the “new” online environments (this was 

dramatically exposed in the ACTA issue). 

Secondly, there seems to be a commercial 

potential in the new online dynamics of 

the anti -government opposit ion and its 

shift towards the political right; paid online 

“independent” television channel Telewizja 

Republika announced it would be available 

on cable from October 30, 2013.17 Anti-

government “new,” but often polit ical ly 

conservative, media seem to be winning some 

economically viable audiences in Poland. It 

remains to be seen whether their journalists 

will effectively defend their professional 

independence and contribute to the public 

debate, or become exponents of extreme 

nationalism and its cynical manipulation by 

market forces.

Notes
1	 Central Statistical Office (Główny Urząd  Statystyczny), 2013, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/P_population_in_poland_

size_and_structure_30-06-2013.pdf, last access: 15.01.2014.
2	 Ministry of Foreign Affairs (Ministerstwo Spraw Zagranicznych), 2013, 

	 http://www.msz.gov.pl/resource/b8b3993a-2df7-408b-a4c4-20b7ef465d34:JCR, last access: 15.01.2014.
3	 For a comparative media system analysis tracking back to the early modern beginnings of Polish press, see Dobek-Ostrowska 

2012; for a comprehensive history of the postwar communist media system, see Goban-Klas 1994; for an extensive research of 

Polish journalism in the communist era and beyond, see Curry 1984, 1990, 2007.
4	 Applebaum’s Iron Curtain, although not an academic book, provides a sweeping historical narrative of how the communist 

system was consolidated in the early postwar years in Poland and other Eastern European countries, and deserves attention as 

a highly acclaimed Western journalist’s interpretation of the formation of the communist propaganda system in Poland.
5	 At the point of this writing, Walesa remains an influential and controversial figure in Poland. While many consider him a national 

hero, several accusations of cooperation with the security apparatus and pro-Soviet bias during his presidential term (1990-1995) 

in post-communist Poland have been raised.
6	 All citations from the Polish sources translated by the authors.
7	 Newspapers’ sales according to: ZDKP-ABC Poland (Związek Kontroli Dystrybucji Prasy), http://www.zkdp.pl/, last access: 



116 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

12.06.2013 (total sales including e-editions, data as of April 2013) unless stated otherwise.
8	 “Poland country profile”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles, last access: 31.10.2013.
9	 KRRiT (National Broadcasting Council) annual reports available at: http://www.krrit.gov.pl/krrit/sprawozdania/, last access: 

30.10.2013. 
10	 European Journalism Centre, 2013, http://www.ejc.net/media_landscape/article/poland, last access: 12.06.2013.
11	 Internet World Stats 2012, http://www.internetworldstats.com/stats.htm, last access: 15.10.2013.
12	 OECD Factbook 2013, http://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-factbook-2013_factbook-2013-en;jsessionid=22spu80vqv10i.

x-oecd-live-02, last access: 12.06.2013.
13	 Lemańska M., 2012. “Polacy pewni siebie w sieci”, “Rzeczpospolita”, 26.10.2012, www.rp.pl, last access: 12.06.2013.
14	 “Megapanel z lipca: mocno w górę NK, Demotywatory i Facebook, tracą Chomikuj i Wikipedia” (Megapanel in July: NK, 

Demotywatory and Facebook straight up, Chomikuj and Wikipedia loosing), www.wirtualnemedia.pl, last access: 15.10.2013. Most 

of the statistics on the Polish Internet cited in this section come from this website.
15	 “Reakcja na cenzurę w sieci. Nie dla ACTA – demonstracje w kraju” (Reaction against online censorship. No to ACTA – 

demonstrations across the country),  TVP INFO, 24.01.2012, http://tvp.info/informacje/polska/nie-dla-acta-demonstracje-w-

kraju/6291909. last access: 15.01.2014.
16	 Last access: 31.10.2013.
17	 http://telewizjarepublika.pl/, last access: 31.10.2013.

Bibliography

In English:

Applebaum, A. (2012). Iron Curtain. The Crushing of Eastern Europe 1944-1956. Allen Lane (Penguin Books).

Curry, J. L. (1984). The Black Book of Polish Censorship. Random House and Vintage Press.

Curry, J. L. (1990). Poland’s Journalists: Professionalism and Politics. Cambridge University Press.

Curry, J. L. (2007). Central and East European Politics. From Communism to Democracy. Roman & Littlefield. 

Dobek-Ostrowska, B. (2012). “Italianization (or Mediterreanization) of the Polish Media System?” In: Comparing Media Systems Beyond 

the Western World, ed. Hallin, Daniel C., Paolo Mancini. Cambridge University Press.

Goban-Klas, T. (1994). The Orchestration of the Media: The Politics of Mass Communications in Communist Poland and the 

Aftermath. Westview Press.

In Polish:

Filas, R. (2010). “Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym”, Zeszyty Prasoznawcze, nr 3-4 (203-

204)2010 (”Twenty years of Polish media (1989-2009) in periodical context”, Press Studies, no. 3-4 (203-204).

Krajewski, A. (2009). “Prasa”, w: Bonikowska, M. (red.), Media a wyzwania XXI wieku. (“The Press”. In: Media against Challenges of 

XXI Century). Trio.

Pokorna-Ignatowicz, K (2010). “Polska telewizja publiczna jako “łup polityczny”, Studia Medioznawcze, nr 2 (41) 2010 (“Polish public 

television as a political trophy”, Studies on media, No.2 (41) 2010).

Sonczyk, W.(2010). “Kolportaż prasy w Polsce do roku 1989”, Studia Medioznawcze, nr 3 (42) 2010 (“Press distribution in Poland until 

1989”, Studies on media, No. 3(42) 2010).

Węglińska, A. (2007). Brytyjski model mediów publicznych (The public service broadcasting model in Great Britain). Wyższa Szkoła 

Studiów Międzynarodowych w Łodzi (Lodz International Studies Academy). 



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 117Media landscape of Poland - from a distance

Statistics - Internet sources:

Central Statistical Office (Główny Urząd Statystyczny), 2013, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/P_population_in_poland_size_

and_structure_30-06-2013.pdf, last access: 15.01.2014.

European Journalism Centre, 2013, http://www.ejc.net/media_landscape/article/poland, last access: 12.06.2013.

Internet World Stats 2012, http://www.internetworldstats.com/stats.htm, last access: 15.10.2013.

KRRiT (National Broadcasting Council), annual reports 2010-2013, http://www.krrit.gov.pl/krrit/sprawozdania/, last access: 30.10.2013.

Lemańska M., “Polacy pewni siebie w sieci” (Poles confident online), “Rzeczpospolita”, 26.10.2012, www.rp.pl 2012, last access: 

12.06.2013.

“Megapanel z lipca: mocno w górę NK, Demotywatory i Facebook, tracą Chomikuj i Wikipedia” (Megapanel in July: NK, 

Demotywatory and Facebook straight up, Chomikuj and Wikipedia losing), www.wirtualnemedia.pl, last access: 15.10.2013.

OECD Factbook 2013, http://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-factbook-2013_factbook-2013-en;jsessionid=22spu80vqv10i.x-oecd-

live-02, last access: 12.06.2013.

“Poland country profile”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles, last access: 31.10.2013.

Polish Ministry of Foreign Affairs (Ministerstwo Spraw Zagranicznych), 2013, 

http://www.msz.gov.pl/resource/b8b3993a-2df7-408b-a4c4-20b7ef465d34:JCR, last access: 15.01.2014.

“Reakcja na cenzurę w sieci. Nie dla ACTA – demonstracje w kraju” (Reaction against online censorship. No to ACTA – 

demonstrations across the country), TVP INFO, 24.01.2012, http://tvp.info/informacje/polska/nie-dla-acta-demonstracje-w-

kraju/6291909. last access: 15.01.2014.

ZKDP-ABC Poland (Związek Kontroli Dystrybucji Prasy), http://www.zkdp.pl/, last access: 12.06.2013.



118 　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86

WĘGLIŃSKA, Agnieszka（ヴェングリニスカ　アグニエシカ）
［生年月］1973.02.02
［出身大学または最終学歴］ ポーランド　ヴロツワフ大学社会科学部 人文科学（政治学専攻）博士号取得　（2005)
［専攻領域］ 政治コミュニケーション研究、テレビ研究、公共放送
［主たる著書・論文］ （3 本まで、タイトル・発行誌名あるいは発行機関名）
1 .�Węg l ińska  Agn ieszka , ”The Border l ines  o f  the  Freedom o f  Speech?  -  Med ia  Eth ics  In  

the  Conf l i c t s  o f  Re l ig ious  Nature” ,  [ i n : ]  P .  Mick iewicz  ( ed . ) ,  From Total War to War Against 
Terrorism, Wroc law 2006

2 .�Węg l ińska  Agn ieszka ,  Brytyjski model mediów publicznych (The Public Service Broadcasting Model in 
Great Britain),  Łódź 2007

3 .�“ Sk r zyd l ewsk i  Wo j c i e ch ,  Węg l i ń ska  Agn i e s zka ,  Z i ę t y  Anna  ( e d . ) ,  Telewizja internetowa 
a granice mediów postelewizyjnych (Television, Internet and the Borderlines of Post-television Media),  
Po lkowice  2013

［所属］ ポーランド　ドルニシロンスク大学社会科学ジャーナリズム学部ジャーナリズムコミュニケーション研
究所助教授

［所属学会］ Polish Communication Association, Polish Association of Political Science

MERKLEJN, Iwona Regina（メルクレイン　イヴォナ　レギナ）

［生年月］1972.06.07
［出身大学または最終学歴］ ポーランド　ワルシャワ大学東洋学部日本学科 人文科学博士号取得　（2004）
［専攻領域］ メディア史、メディアとスポーツ、日本・ポーランド関係史
［主たる著書・論文］ （3 本まで、タイトル・発行誌名あるいは発行機関名）
1 .�“Remember ing  the  Or ienta l  Wi tches :  Spor ts ,  Gender  and the  Shōwa Nosta lg ia  in  the  

NHK Narrat ives  o f  the  Tokyo Olympics " ,  “Soc ia l  Sc ience  Japan Journa l”,  vo l .  16 ,  no .  2 ,  
summer 2013  

2 .�「日本におけるフランシスコ会ポーランド人修道士：長崎における布教ミッションの始まり 1930
年ー 1945年」、エヴァ・パワシールトコフスカ、稲葉千晴（編著）『日本におけるポーランド人墓碑
の探索』、ポーランド文化・民族遺産省文化遺産局、ワルシャワ　2010

3 .�“The Japanese  Med ia  Sys tem a t  the  Turn  o f  the  Century  –  Cont inu i ty  and  Change ”  
,  [ i n : ] “  Arkad iusz  Jab łońsk i ,  S tan i s ł aw Meyer ,  Mor i t a  Ko j i  ( ed . ) ,  Civilisation of Evolution. 
Civilisation of Revolution. Metamorphoses in Japan ,  1900 -2000 ,  Manggha ,  Cracow 2009

［所属］ 東京大学大学院情報学環　国際研究員
［所属学会］ 日本スポーツとジェンダー学会、Polish Communication Association



　　　　 東京大学大学院情報学環紀要　情報学研究　№86 119Media landscape of Poland - from a distance

International Research Fellow Graduate School of Interdisciplinary Information Studies The University of Tokyo

Key Words：Poland, media system, trausformation, online media, ACTA

Abstract

This short essay is meant for scholars and students of mass media who need a basic 

introduction to the largest media market in Eastern Europe – Poland. 

The contemporary Polish media system functions within a framework shaped by the process 

of transformation from authoritarian communism to liberal democracy, and it is impossible to 

understand without some knowledge of that transformation.

Therefore the text consists of three parts: the postwar communist authoritarian system (1944-

1989), the transformation from authoritarian communism to liberal democracy (1989-2004) and 

recent trends including the rise of the “new” online media (2004-2013).

Media landscape of Poland - from a distance

Iwona Merklejn, Agnieszka Węglińska


