東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

研究Research

May 30, 2019

平成31年度学際情報学府 入学式・ガイダンス.GSII Spring Entrance Ceremony & Entrance Guidance 2019

4月2日(火)、2019(平成31)年4月大学院学際情報学府に入学した修士課程89名、博士課程23名を対象とした入学ガイダンスが、福武ホールラーニングシアターにて行われました。

午前・午後の2部構成でガイダンスが実施され、午前中には学府での学びに欠かせないECCS(Educational Campuswide Computing System)の講習会や、本学府が所有する様々な施設を巡る「学環ツアー」が実施されました。

午後からの入学式・ガイダンスにおいては、田中学府長より本学キャッチコピーである「志ある卓越。」の意味を交えながらの祝辞が送られました。志とは、「心に決めて目指すもの」であり、研究を進めるにあたっては、幾多の困難にぶつかっても志を持ってあきらめずに進むことが重要であり、また志を同じくする仲間をみつけ、思いやりの心を大切にしてともに行動すれば非常に大きな力となり、一人では実現不可能なことを達成することができるとの主旨でした。

続いて、前田専攻長から、本学府は学内の12の研究組織と連携して成り立っていること、本学府の学びには「専門性」「学際性」「国際性」の3つの特徴があり、研究の力点に応じて6つのコースが開設されている旨の紹介がありました。続いて、本学府のカリキュラム概要、リーディング大学院及び国際卓越大学院の全学的横断プログラムに関する案内、研究に関する各種手続きの必要性について説明がありました。研究を進めるにあたっては、指導教員とのコミュニケーション、健康管理、同期とのつながり、困ったときの早めの相談についても強調されました。

続いて行われた教員紹介においては、各教員より暖かい励ましのメッセージが送られるとともに、図書や情報セキリュテイ、必修科目及び倫理に関する指導など、今後の学生生活に関する重要な情報も伝えられました。

記事:岩田恭味(学務チーム)
英文翻訳:デイビッド・ビュースト(特任専門員)

On April 2nd, entrance guidance was held in Fukutake Learning Theatre for the 89 new students entering the Master’s program and 23 students entering the Ph.D. program in April 2019.

In the morning session, the students were introduced to the Education Campuswide Computing System (ECCS) and taken on a tour of the various facilities owned by the GSII.

The afternoon session began with an address by Dean Tanaka, which included an exposition of the university’s slogan “Kokorozashi aru takuetsu” (“Discover Excellence”). The word kokorozashi implies the idea of being aspirational and resolute in the desire to achieve research goals while surmounting obstacles. It also points to the notion of finding common cause with those sharing similar aspirations and combining forces to achieve what cannot be attained alone.

This was followed by an address by Professor Maeda (Chair of Department), who spoke about the outstanding features of the GSII, including its tie-ups with 12 other research institutions of the university, its focus on “specialization”, “interdisciplinarity”, and “internationality”, and its 6 distinctive graduate programs. The session continued with explanations of the curriculum, an introduction to the university-wide program for World-leading Innovative Graduate Study for Creating Educational Research (WINGS-CER), and information on procedures relating to research.
Students were encouraged to maintain contact with their faculty advisors and seek advice whenever required, including on matters of health and relations with other students.

The session concluded with some warm words of introduction by individual faculty members and the provision of information on such important matters as required courses, ethics and student life.

Text: Kyomi Iwata (Academic Affairs Division)
Translation: David Buist (Project Senior Specialist)