東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

教員 Faculty

教授

石川 徹

Professor

ISHIKAWA, Toru

LAB WEBSITE

石川徹研究室
http://home.csis.u-tokyo.ac.jp/~ishikawa/

  • 情報学環教育部

研究テーマ

  • 空間の認知・心理・行動
区分:
学環所属(基幹・流動職員)
所属:
情報学環/空間情報科学研究センター
  • Undergraduate research student program

Research Theme

  • Spatial Cognition and Behavior, Spatial Information Science
Position: 
III Faculty (Core & Mobile)
Department: 
Interfaculty Initiative in Information Studies/Center for Spatial Information Science
略歴

Ph.D.(米国・カリフォルニア大学サンタバーバラ校)

1994年 東京大学工学部 都市工学科 卒業

1996年 東京大学大学院 工学系研究科 修士課程修了

2002年 米国・カリフォルニア大学サンタバーバラ校 地理学科 博士課程修了(Ph.D.)

2002年 米国・コロンビア大学地球科学研究所(Lamont-Doherty Earth Observatory) 博士研究員・准研究員 (~2006年)

2006年 東京大学空間情報科学研究センター 准教授(現・兼任)

2006年 東京大学大学院 情報学環 准教授

主要業績

詳細な業績は石川徹(Publications)をご覧ください。

Biography

Ph.D.
1994: Bachelor of Engineering, Department of Urban Engineering, University of Tokyo
1996: Master of Engineering, Department of Urban Engineering, University of Tokyo
2002: Ph.D. in Geography (with an emphasis in Cognitive Science), Department of Geography, University of California, Santa Barbara
2002-2006: Postdoctoral Research Scientist and Associate Research Scientist, Lamont-Doherty Earth Observatory, Columbia University
2006-present: Associate Professor, Center for Spatial Information Science, University of Tokyo
2006-present: Associate Professor, Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, University of Tokyo

Achievements

For details about Ishikawa’s research, please see his personal webpage.


空間における人間の認知・心理・行動を大きな研究テーマとしています。空間認知の問題は、従来から多くの分野の研究者たちの関心を集めてきましたが、空間情報科学の分野においても、人間の認知的側面の重要性が最近注目されるようになってきました。空間あるいは空間の情報だけではなく、空間の中で行動し空間の情報を利用する人間およびその認知プロセスを見ていこうという考え方です。このような問題意識のもと、広く認知・行動科学の理論と手法をもとに、人間―空間―情報の相互作用に関するさまざまな問題を科学的・実証的に研究することを目的としています。

人間がとらえる空間、感じる空間とは?

空間とは、その中で生活・行動する人間にとって身近でありかつ欠くことのできない存在ですが、われわれは一体どのように周りの空間をとらえているのでしょうか。私たちが空間の知識を獲得し、頭の中に記憶し、その知識を利用する一連のプロセスと、得られた知識(”頭の中の地図”)の構造について、とくに興味をもって研究をおこなっています。また、私たちはどのような景観・景色を好ましいと思うのかなどといった、空間における人間の心理的・感情的側面(環境心理)も重要な研究課題のひとつです。

研究テーマ例:

○ 人間の頭の中の地図はどうなっているのだろう?

○ 道に迷いやすい人とそうでない人がいるのはなぜ?

○ 都市においてランドマークとして選ばれる物の特徴は?

○ わかりやすい都市空間をつくることはできる?

○ 方向感覚のいいトレーニング方法はあるの?

○ 住みたくなる都市景観・環境とはどのようなものだろう?

空間情報の表現・伝え方とは?

視覚化という方法は、空間的(および非空間的)現象を表現するのに適した方法ですが、その一方で、地図やグラフの理解はそう単純ではないこともわかっています。また、認知や学習のスタイルにも個人差があり、たとえば、視覚的な方法を好む人と、言語的な方法を好む人がいます。さらに、空間の言語表現を取ってみても、位置関係を記述する言葉には独特の多様性・曖昧さがあります。それでは、利用者の属性や状況・目的に応じて効果的に空間の情報を提示する方法はあるのでしょうか。とくに、各種ビジュアリゼーションの技法やユビキタスネットワーキングを代表とする新しい情報技術と、それを利用する人間の認知・行動の問題に関心をもって研究をおこなっています。

研究テーマ例:

○ 効果的なナビゲーションシステムとは?

○ 地図または写真で道案内する、それとも言葉で説明する?

○ 2つ目の角を左に曲がる、それとも西に曲がる?

○ 3次元や動画は地図よりも有利?

○ ユビキタスアートツアー利用者の行動の特徴は?

○ 場所をキーとして都市のモノ・情報を管理する?

○ 将来のユビキタス空間情報社会をどう整備していこう?

学生のみなさんに期待すること

空間情報科学とは、まだ新しくこれから更なる発展を遂げようとしている分野です。その中でも人間の認知・心理的側面の研究は最近注目を集めており、さらに近年ではユビキタス空間情報社会基盤の整備という観点から、空間と情報のつながりもより緊密になっています。空間、情報、都市、人間に関するさまざまな興味・バックグラウンドをもったみなさんが、授業・研究への参加を通して新しい視点をもたらしてくれることを期待しています。

My major research interests are in human spatial cognition and behavior. Researchers from many disciplines have studied human spatial knowledge of environments, including geography, psychology, computer science, planning, and linguistics. In the field of geospatial information science, or GIScience, the importance of studying cognitive issues has recently been recognized as well. The premise is that it is important to look at humans (and their cognitive processes) acting in space and reasoning about space, as well as physical environments or information about space per se. From this perspective, I study various issues of spatial cognition and behavior, particularly the interaction between humans, space, and information, based on theories and methods of social, cognitive, and behavioral sciences.

(i) Spatial Cognition and Environmental Psychology

Space is a fundamental entity or concept for humans, who live in and are surrounded by it. And then, how do they perceive the surrounding space? As people act in the environment, they acquire knowledge about it, store the knowledge in their minds, and use it to guide their behavior in adaptive ways. People’s behavior is thus based not only on the physical environment, but also on the environment as perceived, conceived, and remembered. I study this fundamental process of spatial knowledge acquisition (called cognitive mapping) and the structure of acquired spatial knowledge (referred to by the famous metaphor cognitive maps). I am also interested in the psychology of people in space (e.g., feelings, beliefs, and attitudes), especially the issue of environmental aesthetics, namely how people evaluate or assess various environmental scenes. Other research topics include individual differences in spatial abilities, training of spatial skills or sense of direction, and the development of effective navigational aids.

(ii) Spatial Representations and Human Understanding

Another research topic that I am interested in is human understanding of spatial representations, including maps, images, diagrams, and various other techniques of visualizations (sometimes called geovisualizations). Spatial representations are often used to show spatial (and nonspatial) information as a useful and effective presentation format, but at the same time they pose difficulty in understanding and use for some people. Also, individuals differ in learning styles or preferences: some people prefer visual or spatial methods and others prefer verbal methods. And in the case of verbally describing spatial relations, people should have different preferences for which frame of reference is used, for example, navigational directions given in a relative frame of reference (e.g., “see the hotel to the left”) versus an absolute frame of reference (e.g., “see the hotel to the west”). I study how to present spatial information effectively, depending on the user’s attributes and the purpose of a task, especially in the context of designing useful navigation support systems (e.g., how to design maps for mobile devices, how to provide speech guidance for navigation).

(iii) Spatial Thinking in Geospatial Science and Society

Space is a unifying theme across many fields of science and engineering. In geospatial science particularly, students need to master complex spatial tasks, spanning a wide range of scales (e.g., using and making maps, visualizing geologic structures from field observations, applying GIS operations such as buffering or overlaying); whereas a significant portion of students have difficulty with such high-level spatial thinking. To help students master the skill, various educational or learning materials have recently been developed, using interactive 3-D visualizations or animations. I am interested in examining the effectiveness of using these visualization techniques to foster students’ spatial learning and thinking. Also from a broader, societal perspective, spatial information has been recognized as playing an important role in the development of information infrastructures. Notably ubiquitous networking envisions environments in which people have access to necessary information wherever they are, whenever they need it (“anyone, anywhere, anytime”). An important question that arises then is when and where one should provide information, in what format, and for what kind of user or task. I thus study human spatial behavior in the era of advanced information and communication technologies, particularly toward a spatially integrated ubiquitous computing society.