東京大学大学院 情報学環・学際情報学府 The University of Tokyo III / GSII

教員 Faculty

教授

稲見 昌彦

Professor

INAMI, Masahiko

LAB WEBSITE

Inami Hiyama Laboratory
http://www.inamilab.org

  • 先端表現情報学コース

研究テーマ

  • 身体情報学:未来の身体をデザインする
区分:
学内兼担・授業担当教員
  • Emerging design and informatics course

Research Theme

  • Information Somatics: Virtual and Augmented Human
Position: 
Affiliated Faculty
略歴

1999年東京大学大学院工学系研究科博士課程修了.博士(工学).同大学助手,MIT CSAIL客員科学者,電気通信大学教授,慶應義塾大学教授などを経て,現在東京大学先端科学技術研究センター教授.情報理工学系研究科システム情報学専攻,学際情報学府を兼担.

主要業績

詳細な業績は稲見・檜山研究室(発表文献)をご覧ください。

Biography

Masahiko (Masa) Inami is a Professor in the Research Center for Advanced Science and Technology at the University of Tokyo, Japan.

His research interest is in Augmented Human, human I/O enhancement technologies including perception, HCI and robotics.

He received BE and MS degrees in bio-engineering from the Tokyo Institute of Technology and PhD in the Department of Advanced Interdisciplinary Studies (AIS) from the University of Tokyo in 1999.

He joined the Faculty of Engineering of the University of Tokyo, and in 2003, he moved to the University of Electro-Communications. In April 2008, he moved to Keio University, where he served as a Professor of the Graduate School of Media Design till October 2015. In November 2015, he rejoined the University of Tokyo, and erved as a Professor at the Department of Information Physics and Computing.

His installations have appeared at SIGGRAPH Emerging Technologies and Ars Electronica Center. He proposed and organized the Superhuman Sports Society.


生理的・認知的・物理的知見に基づいて,システムとしての身体の機序を追究し,人間が生得的に有する感覚機能,運動機能,知的処理機能を物理的,情報的に補償・拡張する「身体情報学」に関する以下の研究を行っている.

(1) 自在化技術

ユーザの意図を適切にセンシングし,作業対象の情報をユーザの身体に適切にフィードバックする必要がある.視線,筋電などの生体情報や環境情報のセンシング技術,機械学習等による意図推定・行動予測技術,三次元音響浮遊などのアクチュエーション技術を統合し,人間の入出力を拡張する研究開発を行う.

(2) 人間拡張工学

バーチャルリアリティ,拡張現実感,ウェアラブル技術,ロボット技術,テレイグジスタンスなどを援用し,人間の能力を拡張することで,超身体,脱身体,変身,分身,合体など,新たな身体観を工学的に獲得するための研究開発を行い,超高齢社会対応など社会実装することを目指す.

(3) 主観的体験の共有・伝達技術

主観的な体験・経験を身体や空間に広がる視覚・聴覚・触覚として記録,再生,伝達するシステムを構築し,サプリメントのように日常生活の質(QoL)を豊かにする技術の実現を目指す.エンタテインメントコンピューティング,超人スポーツ,技能伝承などの領域へ向けた研究開発を展開する.

What are the challenges in creating interfaces that allow a user to intuitively act and express his/her intentions? Today’s Human-Computer Interaction (HCI) systems include virtual / aungmented reality are limited, and exploit only visual and auditory sensations. However, in daily life, we exploit a variety of input and output modalities, and modalities that involve contact with our bodies can dramatically affect our ability to experience and express ourselves in physical and virtual worlds. Using modern physiological understandings of sensation and perception, emerging electronic devices, and agile computational methods, we now have an opportunity to design a new generation of “Human-Computer Integrated” systems.

We have archived several improvements that use multi/cross modal interfaces for enhancing human I/O. They include Transparent Cockpit, Stop-Motion Goggle, Galvanic Vestibular Stimulation, JINS MEME (electrooculography (EOG)-based smart glasses) and Superhuman Sports.

Our challenges include:
(1) Understding human factors
(2) Enhancing human I/O
(3) Designing new body schema
(4) Experience engineering and entertainment computing